— woensdag 11 oktober 2017, 11:14 | 0 reacties, praat mee

Brabantse kranten online samen: ‘Het vakjesdenken wat betreft mediumtype is verleden tijd’

Hoofdredactrice Hille van der Kaa van BN DeStem | Robert van den Berge / Het Fotobureau

De online redacties van BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad zullen vanaf begin volgend jaar opereren als één groot multimediaal team verslaggevers. Het is de laatste stap in een al langer lopend 'kantelproces' bij de kranten, aldus Hille van der Kaa, hoofdredacteur BN DeStem. Het team zal beginnen met een omvang van 15 tot 18 vaste fte, ondersteund door een 'flinke club' freelancers.

Het hokjesdenken - dat wil zeggen de krant(ensite) zien als een reeks invuloefeningen, is bij BN DeStem losgelaten. Nu telt vooral de vraag op welk platform en in welke vorm nieuws het best tot zijn recht komt. De printgerichte werkwijze is vervangen door een online gerichte werkwijze.

Regioteams

Dat stelt nieuwe eisen aan verslaggevers, zegt Van der Kaa in een reactie aan Villamedia. “Bij ons werken verslaggevers in regioteams; voor BN DeStem zijn dit er twee. Binnen deze regionaal georiënteerde teams heeft ieder zo zijn portfolio - bijvoorbeeld zorg - en een knuffelgemeente.” Deze vriendelijke term slaat op een gemeente die teams met extra belangstelling volgen.

Verslaggevers worden binnen de nieuwe opzet gezien als alleskunners, stelt Van der Kaa. “Iedereen werkt voor al onze mediaplatformen: de site, app, krant en social. Iedereen schrijft, fotografeert en maakt video’s. Een online samensteller maakt uit al deze producties een keuze voor online. De eindredacteur print kiest uit dit aanbod de beste stukken voor print en stelt de krant samen. Het vakjesdenken wat betreft mediumtype is verleden tijd.”

Nieuwe vertelvormen

De nieuwe onlinegerichte aanpak moet ook nieuwe vormen van journalistiek opleveren. Dat zal niet automatisch longreads en interactieve artikelen opleveren, stelt Van der Kaa met een knipoog: “Bij nieuwe online journalistiek denk ik zelf aan vormen die ik nu nog niet ken. Daarom zijn ze nieuw.”

“Maar voor Tilburg hebben we inderdaad de ambitie om veel meer interactieve visualisaties te maken en datagerichte producties. Nu komen we daar op onze eigen redacties maar in beperkte mate aan toe, maar als je het voor drie titels tegelijkertijd doet, creëer je meer ruimte. Verder huizen we in Tilburg samen met de Universiteit van Tilburg. Zij zetten in hetzelfde gebouw een Virtual Reality-lab op, waar we graag gebruik van maken.”

Innovatieve toepassingen die bij de universiteit en in samenwerking met Fontys Hogeschool Journalistiek worden onderzocht zullen volgens Van der Kaa verrassende cross-overs mogelijk maken “waarvan jij en ik het bestaan nu nog niet weten.” De nieuwe online redactie deelt ruimte in hetzelfde gebouw met Fontys’ opleiding Journalistiek in Tilburg, wat de kruisbestuiving verder moet stimuleren.

Video

Videoproductie is een vaardigheid die verslaggevers bij BN DeStem moeten bezitten, maar voor nabewerking kunnen ze aankloppen bij collega’s met meer expertise. In Tilburg zullen extra videospecialisten in het team zitten, die voor alle Brabantse titels gaan werken. Ook zullen ze speciale Brabantse formats maken met collega’s van MyChannels, een video- en influencernetwerk dat De Persgroep eind vorig jaar overnam.

“Vanuit MyChannels gaan we strategische partnerships aan”, aldus Van der Kaa. Begin dit jaar ging De Persgroep in dat kader in zee met onder meer foodzender 24kitchen.

“Daarnaast kopen we video in, bijvoorbeeld van 112-situaties. En gaan we meer experimenteren met live-streaming. Zo geven we met alle partijen een flinke boost aan onze gezamenlijke videoproductie, een van de belangrijkste speerpunten vanuit De Persgroep voor de ADR-titels”, aldus Van der Kaa.

ADR is de verzamelterm voor het AD en de verschillende regionale titels van de Persgroep.

Landelijk en regionaal

De nieuwe chef Online van de nieuwe digitale samenwerkingsredactie van BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad (waar momenteel voor wordt geworven) zal een spil zijn tussen deze regionale redacties en de centrale redactie in Rotterdam.

Hoe liggen de verhoudingen met een regionaal onderwerp dat ook landelijke aandacht eist?

Van der Kaa: “Wij werken met alle regionale kranten van De Persgroep samen met ‘centraal’, de landelijke verslaggeversploeg waar ook het AD mee werkt. Samen vormen wij ADR met zo’n 875 journalisten. Stel een trein ontspoort in Breda. De verslaggevers van BN DeStem zullen als eerste ter plekke zijn en direct online verslag doen voor zowel de site van BN DeStem, als de andere regionale titels en centraal. Mochten we meer journalistieke handen nodig hebben, dan schakelen de regio en landelijk met elkaar. Op zo’n moment kan het bijvoorbeeld handig zijn als iemand in Rotterdam aan het bureau achtergronden verzamelt. Of dat er een extra videoploeg komt. Uiteindelijk maak je dan samen een productie die bij alle ADR-titels online en de volgende dag in de krant verschijnt.”

Maar omgekeerd is die samenwerking net zo logisch, aldus Van der Kaa. “Stel dat ‘centraal’ bezig is met een productie over hoe Nederland omgaat met de zwartepietendiscussie. Met één oproep aan alle collega’s brengen we vliegensvlug in kaart hoe alle gemeentes hiermee omgaan. Met hulp van alle titels maken we zo landelijk nieuws. Op dit moment werken we met alle titels aan een gezamenlijke Kieswijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen voor volgend jaar.”

Deze combinatie van regionaal en landelijk levert een machtige synergie op, stelt Van der Kaa. “Het is echt heel gaaf om te zien hoe je zo met zijn allen een enorme journalistieke slagkracht hebt.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.