mgm nvj maart

— woensdag 15 januari 2020, 13:37 | 0 reacties, praat mee

Blendle is de kluts kwijt

Blendle is de kluts kwijt
© Illustratie: Paul Ryding

Werkt het oorspronkelijke idee voor je startup niet goed genoeg meer, dan moet je bijsturen of zelfs een hele andere weg inslaan om te overleven. Bij het 5,5 jaar oude Blendle begrijpen ze dat goed. De verkoop van losse artikelen brengt al tijden niet genoeg geld in het laatje. Het nieuwe model – abonnementen – mogelijk wel. Laatste wijziging: 15 januari 2020, 13:40

Bijsturen dus. Van de iTunes van de journalistiek naar een soort van Spotify-model: gebruikers krijgen voor een tientje per maand dagelijks 25 artikelen uit de kranten toegestuurd. Tijdschriften blijven met Blendle Premium onbeperkt beschikbaar.

Dat ‘onbeperkt beschikbaar’ blijkt in de praktijk alleen niet zo onbeperkt. Tijdschrifttitels verschijnen soms veel later in Blendle dan in de winkel. En in sommige gevallen zijn niet alle artikelen uit een tijdschrift-editie te lezen.

Uit navraag bij Blendle blijkt dat te komen door contracten tussen Blendle en uitgeverijen. Die zorgen ervoor dat tijdschriften er in Blendle Premium in drie smaken zijn: titels die gebruikers tot en met het laatste nummer kunnen lezen, titels die gebruikers tot het een-na-laatste nummer kunnen lezen én titels die meegaan in de dagelijkse mix van Premium-artikelen en waar je dus helemaal niet door kan bladeren.

Voor Blendle een ingewikkelde situatie, maar voor de gebruiker nog veel ingewikkelder. Die krijgt in plaats van de voorgespiegelde onbeperkte toegang tot tijdschriften een voor hem onduidelijk en ingewikkeld roulettespel van artikelen die wel of niet ‘tot uw abonnement behoren’. En daarmee is Blendle één van zijn allerbelangrijkste kernwaarden – digitale toegang tot journalistiek gemákkelijk maken (gemakkelijk is het sleutelwoord) – onderweg verloren. Tijd om op dat onderdeel weer bij te sturen, jongens.

Bekijk meer van

Blendle

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.