Blendle en de startup-tyfus

Aan journalistieke startups in Nederland geen gebrek. En hoewel een aanzienlijk deel ervan binnen een paar jaar het loodje legt, zijn er ook genoeg succesverhalen te noemen, bleek begin vorige maand nog maar eens tijdens een startup-avond van het Fonds voor Bijzondere Journalistieke Projecten.
Eén van die succesverhalen is Blendle, de digitale kiosk waar internetters voor een klein bedrag een los artikel kunnen kopen. Afgezien van wat kritiek van freelancers – want wie vergoed hen voor de extra openbaarmaking van hun werk? – werd Blendle bij de lancering in 2013 vrijwel unaniem met gejuich onthaald. Eindelijk was er een manier om makkelijk online artikelen te verkopen!
Maar zoals dat gaat in startup-land: You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villain (punten voor wie deze referentie vat). Het overkwam Elon Musk ook: na jaren vol jubelberichten over zijn elektrische autofabriek Tesla, sloeg de consensus onlangs om. Maanden van slecht nieuws over niet behaalde productie-doelen en financiële verliezen hebben het imago van Tesla doen ontsporen. Niet langer is het een hip bedrijf dat de wereld verbetert, maar een aderlating bij een op sociale media steeds gestoorder ogende miljardair.
Tesla’s grootste probleem is dat het bedrijf grotendeels gestopt is met snel schakelen. Terwijl dat snelle schakelen juist de reden is dat veel startups furore maken. Dat geldt ook voor Blendle. Wat begon als een kiosk voor losse artikelen is inmiddels uitgegroeid tot een abonnement op goede journalistiek (Premium), een dagelijks online radiobulletin dat de laatste headlines en beste stukken voorleest (Audio) en een op de lezer toegespitste nieuwsbrief. Allemaal met het idee om de beoogde doelgroep – de millennial die ‘toch geen kranten leest’ – te bedienen.
Bij snel schakelen hoort ook stoppen met dingen die niet – of niet goed genoeg – werken of die teveel tijd kosten. De verkoop van losse artikelen verdwijnt bij Blendle steeds meer naar de achtergrond, het aanbevelingen-systeem dat een belangrijk onderdeel was van het originele plan is onlangs gestopt en de door freelancers gevierde Blendle-betaalknop houdt op te bestaan.
Logische stappen gezien de wensen van de doelgroep, maar ook stappen waar niet iederéén zich in kan vinden. Het is de startup-tyfus waar ieder groeiend innovatief bedrijf mee te maken krijgt: de ene groep wil nieuwe diensten, terwijl andere gebruikers de oude gaan missen. Het eigen plan volgen en dus blijven bijsturen is daarbij het enige logische om te doen. En ondertussen niet – zoals Elon Musk – op sociale media ontploffen om ieder klein kritisch geluid. Recht zo die gaat, kapitein. En bijsturen waar nodig.
Praat mee