— dinsdag 4 juni 2019, 07:34 | 0 reacties, praat mee

Blendle stopt met verkoop losse artikelen

Alexander Klöpping.

Blendle stopt op 1 augustus met de online verkoop van losse artikelen en zet volledig in op de verkoop van abonnementen. Nu zijn er 60.000 mensen abonnee. Dat moeten er minstens 100.000 worden om zwarte cijfers te schrijven, laat oprichter en directeur Alexander Klöpping weten. Wanneer die mijlpaal wordt bereikt, kan hij niet inschatten.

Met het nieuwe Blendle-abonnement zijn alle tijdschriften binnen het platform onbeperkt beschikbaar. Daarnaast mogen er dagelijks maximaal 25 krantenartikelen worden gelezen, die via nieuwsbrieven aan de abonnees worden aangeprezen. Verder kan er onbeperkt worden gezocht in de drie miljoen artikelen binnen Blendle en onbeperkt worden geluisterd naar de audio-streams van Blendle Audio.

De prijs blijft een tientje per maand.

Voor Blendle is het afscheid van de losse verkoop een flinke stap, voor de gebruikers een minder grote verandering. Die blijken al aardig gewend aan abonnementen, terwijl Blendle vijf jaar geleden begon als digitale kiosk waar je juist niet aan een abonnement vast zat, maar losse stukken kon kopen.

Klöpping: ‘De tijd heeft uitgewezen dat we met de losse verkoop van artikelen geen winstgevend bedrijf worden. Met abonnementen wel, is mijn overtuiging na ruim een jaar experimenteren. Klanten geven met een abonnement meer uit, lezen drie keer zo veel dan als ze los kopen en zijn vaker tevreden. Daarnaast verdienen uitgevers en wijzelf meer aan abonnees. Dus iedereen blij.’

Ook na vijf jaar blijft de kern van Blendle het verbeteren van het verdienmodel voor kwaliteitsjournalistiek, aldus Klopping. ‘De uitdaging blijft om een model te vinden om mensen die verslaafd zijn aan hun mobiele telefoon en behoefte hebben aan goede verhalen maar geen krantenabonnement willen, toch voor die verhalen te laten betalen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je daarvoor een aggregator moet zijn zodat er veel te kiezen is en dat de abonnementsvorm daar het beste bij past’.

Uitgevers hebben positief gereageerd op het stoppen van de losse verkoop: ze zijn namelijk gebleven. NRC, dat in april 2017 uit de Blende stapte, is echter nog niet teruggekeerd. Klopping:  ‘De deur staat wagenwijd open’. Blendle wordt flexibeler voor uitgevers . Kleine titels zijn welkom en voor iedereen geldt dat er keuze komt wat wel en niet in de winkelwagen komt.

Klöpping: ‘Uitgevers kunnen bijvoorbeeld alleen hun print en niet de online stukken aanbieden. Of niet deelnemen aan het archief of de audiodienst. We willen ze zo meer keus geven om Blendle te laten aansluiten bij hun wensen’.

Hij is erg tevreden over de groei van de audiostreams. ‘Het blijkt een heel nieuw publiek aan te boren van mensen die zeggen geen tijd te hebben om stukken te lezen. Die kunnen nu alleen bij ons terecht. We blijven investeren in audio. Het zou mooi zijn als columnisten hun eigen werk inspreken en we verhalen meer kunnen aankleden.’

Blendle is ook met losse verkoop van artikelen actief in Duitsland en de Verenigde Staten. Het is de bedoeling dat ook daar het abonnement wordt geïntroduceerd. Klöpping hoopt dat Blendle in meer landen actief wordt.

‘Dat hangt vooral af of we een deal kunnen sluiten met mobiele provider. In Nederland hebben we een overeenkomst met Vodafone. Die merken dat ze met Blendle een app hebben die hun klanten waarderen. Blendle geeft ze in één klap toegang tot heel veel artikelen. Wij kijken nu in welke landen we, bijvoorbeeld met Vodafone en de uitgevers, Blendle kunnen lanceren. Waar en wanneer dat weet ik nog niet.’

Alexander Klöpping legt de veranderingen uit:

Portal voor journalisten

Blendle lanceert later dit jaar een apart portal voor journalisten. Doel is hen te helpen bij de uitoefening van hun werk, aldus Klöpping. In de portal wordt onder meer een uitgebreidere zoekfunctie geïntroduceerd. Klöpping: ‘Zodat je makkelijk research kunt doen binnen de artikelen die in Blendle staan’. Ook denkt hij aan een overzicht hoe vaak jouw artikelen binnen Blendle zijn gelezen en een tool waarmee je jouw stukken kunt vergelijken met die van collega’s. ‘En we zijn nog op zoek naar meer ideeën.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.