website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Zeven journalistieke start-ups begonnen; zes zijn er nu nog

Dolf Rogmans — Geplaatst in discussie op Thursday 31 May 2018, 16:44

Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping van Blendle. Een van de start-ups die werden gevolgd op nieuwejournalistiek.nl.

Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping van Blendle. Een van de start-ups die werden gevolgd op nieuwejournalistiek.nl.

Nieuws Zeven Nederlandse (min of meer) journalistieke start-ups zijn drie jaar gevolgd door het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Er wat denk je dat er gebeurde? Zes daarvan bestaan nog. Geen slechte score.

Stop de persen, conferentie over onderzoek naar innovatie in de journalistiek. 8 juni 2018, Pakhuis De Zwijger, Amsterdam, 13-17 uur. Toegang gratis. Hier aanmelden.

En dus is er drie jaar na dato alle reden terug te kijken naar wat fout en vooral naar wat er goed ging. Dat doet het fonds vrijdag 8 juni samen met de start-ups en een aantal onderzoekers. Het programma onder de titel ‘Stop de persen’ leest als een snelkookpan voor wie bijgepraat wil worden over wat (niet) werkt met innoveren in de journalistiek.

Het fonds was zelf niet inhoudelijk betrokken bij de start-ups. Het volgde slechts de gang van zaken bij Blendle, De Correspondent, Follow the Money, Jalta, Reporters Online, TPO en Yournalism. Dat gebeurde met verhalen op de website nieuwejournalistiek.nl.

En zo weten we dat alleen Yournalism inmiddels niet meer bestaat. Waarmee niet gezegd is dat de andere initiatieven een doorslaand succes zijn, zegt Alexander Pleijter, die het onderzoek naar de start-ups coördineerde voor het fonds. Hij probeert 8 juni conclusies te trekken.

‘De belangrijkste conclusie is dat algemene conclusies lastig te trekken zijn. Wel vind ik het bijzonder dat de meeste start-ups nog bestaan. Ook al hebben Jalta en nu weer TPO het best moeilijk. De enige waarvan je echt kunt zeggen dat ze uit de zorgen zijn, is De Correspondent.’

Ook constateert hij dat de mensen achter een start-up uit een bijzonder hout gesneden moeten zijn. Pleijter: ‘Het kost ongelofelijk veel tijd en energie. Alleen als je er echt voor gaat, maak je een kans.  Wat verder opvalt is dat het veelal duo’s zijn die aan iets nieuws beginnen en dat ze elkaar aanvullen. Als laatste wordt het belang van marketing nog wel eens onderschat. Een mooie website of product is één, zorgen dat iedereen weet dat je er bent is twee.’

Met deze zeven start-ups en andere journalistieke initiatieven staat Nederland er wat Pleijter betreft internationaal best goed op. En niet alleen de start-ups. ‘Ook bij de bestaande media gebeurt van alles. Het is alleen vrij logisch dat zij niet direct hun oude schoenen weggooien.’

Tijdens de conferentie klimmen de hoofdredacties van De Correspondent, Follow the Money en Blendle op het podium om hun ervaringen te vertellen. Verder is er een panel met Edwy Plenel (Mediapart),  Christopher Buschow (Universiteit Hannover) en Tamara Witschge (Rijksuniversiteit Groningen over internationale innovatie.

 

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

COP Bladenmaken