Beeld en Geluid krijgt miljoen euro voor nieuw media-museum

De BankGiro Loterij doneert 1 miljoen euro aan Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, dat zal worden ingezet voor het vervangen van de huidige 'Experience' door een nieuw media-museum, dat over twee jaar moet openen.
Directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld en Geluid kreeg het goede nieuws te horen in een uitzending van Koffietijd.
“We zijn de deelnemers van de BankGiro Loterij ontzettend dankbaar voor deze prachtige bijdrage”, aldus Van Nispen tot Sevenaer. Voor de bouw sluit de huidige museumgang volgend jaar tijdelijk.
Het nieuwe museum biedt bezoekers de kans om “de dynamiek van media op een eigen persoonlijke manier, gebaseerd op demografie, mediavoorkeuren en technologie” te beleven. Er zullen straks vijftig interactieve installaties zijn gebouwd, die bezoekers de impact van media op ons dagelijks leven laten zien.
Bezoekers kunnen in de huid kruipen van een buitenlandcorrespondent of game-ontwikkelaar, en ontdekken hoe mensen bewust of onbewust verleid worden door media. “Het is fantastisch dat we onze bezoekers dankzij de gift een persoonlijke en op maat gesneden rondreis door het meest dynamische media-museum ter wereld kunnen bieden”, aldus Van Nispen tot Sevenaer.
Praat mee