BDUmedia test betalingsbereidheid voor huis-aan-huis-titels
Uitgeverij BDUmedia start voor enkele huis-aan-huis-kranten een 'vriendenactie', om lezers te vragen een titel eenmalig of maandelijks financieel te steunen. Volgens BDUmedia is het niet langer mogelijk om de gratis uitgaven enkel uit advertenties overeind te houden.
“In tegenstelling tot nieuwsmedia als lokale en regionale omroepen krijgen wij geen subsidie voor ons journalistieke werk”, zegt hoofd content Norbert Witjes in de Culemborgse Courant, een van de hah-bladen voor wie een vriendenactie wordt georganiseerd.
Papier- en bezorgkosten stijgen, terwijl de inkomsten uit advertenties dalen, aldus de uitgever. “Groeiende online inkomsten kunnen dit helaas nog niet compenseren. Hierdoor staat de papieren krant onder druk. Tot nu toe konden we iedereen in de regio Culemborg gratis onafhankelijk nieuws aanbieden, maar dat model lijkt minder toekomstbestendig”, aldus Witjes.
De Culemborgse Courant is niet de enige uitgave waar zo’n Vriendenactie voor wordt georganiseerd. BDUmedia lijkt betalingsbereidheid vooralsnog te testen met titels in de regio’s Betuwe en Klaverblad (Gorinchem en omstreken, red.). Het tekst in het interview met Witjes is bij alle deelnemende bladen identiek, alleen de titel (zoals bovenstaande zinsnede) is anders.
Volgens Witjes is een abonnementsvorm voor de titels op dit moment niet realistisch, omdat Nederlanders tot nu toe niet bereid zijn te betalen voor lokaal nieuws. “Ze zijn gewend dat dit gratis is, terwijl aan betrouwbare journalistiek natuurlijk ook gewoon een prijskaartje hangt. Mogelijk blijkt uit deze Vriendenactie dat die bereidheid hier anders ligt. Een abonneevariant sluit ik dan ook zeker niet uit”, aldus Witjes. Meer bij Culemborgse Courant
Praat mee