Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 17 mei 2016, 14:26 | 0 reacties, praat mee

Facebook laat zien hoe het nieuws selecteert

Alberto Esteves / EPA

Naar aanleiding van beschuldigingen dat Facebook via zijn Trending Topic-functionaliteit het nieuws beïnvloedt en conservatieve nieuwsbronnen zou onderdrukken, heeft het social mediaplatform een kijkje achter de schermen gegeven van de dienst.

Allereerst detecteert een geautomatiseerd proces wanneer er onderwerpen op Facebook aan populariteit lijken te winnen. Het controleert of die onderwerpen ook op op een selectie van websites komen bovendrijven.

Daarna wordt het ‘een mensenkwestie’, waarbij het Trending Topics-team beoordeelt of het gaat om echt nieuws (Facebook gebruikt het voorbeeld van lunch - een gespreksonderwerp dat dagelijks aan bod komt) en of het ook door andere media wordt opgepikt. Hoe meer media er aandacht aan besteden, hoe belangrijker het zogeheten importance level.

Of iemand het daarna in de eigen tijdlijn te zien krijgt hangt nog af van een aantal factoren: een gebruiker moet eerder via bijvoorbeeld likes en commentaren hebben aangegeven interesse in het onderwerp te hebben.

Frederike Kaltheuner, onderzoekster op de faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam, zegt tegenover RTL Nieuws dat dit ook de indruk van voortrekken van bepaalde onderwerpen verklaart: “Zo’n algoritme wordt gemaakt door programmeurs en kan dus nooit objectief zijn. Het pikt op waar mensen op reageren en creëert op die manier een zichzelf versterkende cirkel.”

Kaltheuner stelt dat een computeralgoritme niet gelijk staat aan objectiviteit. Facebook kan volgens haar dan ook moeilijk volhouden dat een neutraal platform is. “Het bedrijf bepaalt wat relevant of belangrijk is voor zijn gebruikers”, stelt ze. De extra aandacht die dat oplevert, genereert zelf ook weer media-aandacht.

Bekijk meer van

verdienmodellen Facebook

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.