Axios (HBO) lanceert project om lokale Amerikaanse journalistiek te redden
De Amerikaanse actualiteitenrubriek Axios, van betaalzender HBO, gaat zich inzetten voor lokale verslaggeving. Het doet die belofte in een manifest, waarin de plannen worden toegelicht. De plannen zijn "waanzinnig ambitieus (of gewoon waanzinnig)", schrijft de redactie. "Gigantische maatschappelijke en zakelijke problemen los je niet op door klein te denken", aldus Axios.
In de plannen worden er verspreid over Amerika een netwerk van lokale journalisten opgetuigd, voorlopig in 14 grote steden. Dit jaar moeten daar nog zeker 11 steden bijkomen. Het nieuws van Axios Local wordt in de vorm van nieuwsbrieven naar lezers verspreid.
Axios-topman Jim VandeHei zegt dat het einddoel is om “slim, modern en betrouwbaar lokaal nieuws naar elke gemeenschap in Amerika te brengen”. Lokaal nieuws staat in de Verenigde Staten al jaren onder druk. Veel steden verloren hun regionale kranten; investeringsfondsen kopen noodlijdende uitgevers op, verkopen het lucratieve vastgoed in de binnenstad en kleden redacties uit.
Wat overblijft aan lokale nieuwsvoorziening is veelal van lage kwaliteit en heeft meestal weinig meer met journalistiek te maken.
Het Axios-team wil het project documenteren, zodat anderen kunnen leren “van ons succes en struikelpartijen”. Axios werd in 2017 opgericht; tien jaar eerder lanceerde het team Politico - dat inmiddels ook in Europa actief is.
“De risico’s zijn hoog, maar als het lukt zijn de beloningen dat ook”, aldus de redactie. Meer bij Axios
Praat mee