banner anp

— woensdag 2 december 2020, 12:07 | 0 reacties, praat mee

Aspirant-omroep EVNS wil het vrouwelijk perspectief benadrukken

Een nieuwe aspirant-omroep EVNS wil op de valreep het bestel binnenkomen om vrouwen met verschillende achtergronden, overtuigingen en talenten een stem te geven. Volgens de initatiefnemers moet 'het vrouwelijk perspectief' in programma's meer aandacht krijgen.

De tijd dringt: voor 31 december moeten 50.000 leden zijn geworven. Het is niet duidelijk hoe ver EVNS verwijderd is van dat doel. EVNS (spreek uit: ‘evenness’ of evenwicht) heeft een indrukwekkende hoeveelheid ambassadeurs uit media, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven achter zich.

De aspirant-omroep schrijft op de site: “Met positieve energie en een open houding, doorbreken we vooroordelen en beïnvloeden de manier waarop vrouwen worden gezien. Het huidige medialandschap verrijken we door programma’s te maken vanuit het vrouwelijk perspectief. Programma’s waarin vrouwen zich herkennen en die hen inspireren om te worden wie ze willen zijn.”

EVNS stelt zich voor in een video:

 

 

De laatste maanden zijn meerdere aspirant-omroepen opgestaan, elk met specifiek wensen tot verbetering van het bestaande aanbod. Ongehoord Nederland is op het moment van schrijven zo’n 1500 leden van de eindstreep verwijderd. Het wil, zoals de naam doet vermoeden, naar hun mening onderbelichte onderwerpen aandacht geven. Verder is er Omroep Zwart (met ruim 55 duizend leden al zeker van een plaats), dat een meer divers publiek wil bedienen. Nieuwe omroepen voor moslims (M24, Islam Omroep) doen eveneens een poging in het bestel te komen.

In een opinie in NRC zegt producent San Fu Maltha dat de komst van bijna twintig aspirant-omroepen (dertien zijn er nog in de running, red.) vooral aantoont dat het huidige bestel blijkbaar niemand meer vertegenwoordigt. “Wat zegt dat over de pluriformiteit van onze publieke omroep? Gek genoeg lees of zie je er weinig over. Stel je voor dat er bij de verkiezingen dertien nieuwe politieke partijen zouden worden opgericht, hoeveel aandacht zou dat krijgen?

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.