website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

ANP gooit zijn verdienmodel op de schop

Dolf Rogmans — Geplaatst op maandag 25 februari 2019, 10:35

© Lex van Lieshout

Actueel De nieuwsvoorziening van het ANP wordt goedkoper en foto’s worden voortaan apart geprijsd. John de Mol is er vast blij mee, maar de plannen dateren al van voor de overname. Directeur Martijn Bennis legt het uit.

‘Het ANP weet ook niet wat John de Mol wil’, kopten we bij Villamedia begin december vorig jaar. De nieuwe eigenaar van Nederlands enige persbureau laat zich niet gemakkelijk in de kaarten kijken als het gaat om het nieuwe nieuwsmerk dat hij bouwt en de rol van het ANP daarbinnen.

Maar weet het ANP dan tenminste wel wat het zelf wil? Dat blijkt het geval. Directeur Martijn Bennis is sinds zijn aanstelling twee jaar geleden bezig met een plan. En dat plan is de afgelopen maanden in de onderhandelingen met de grote klanten op tafel gekomen. Hoog tijd om het met de rest van de journalistieke wereld te delen, wat Bennis betreft.

Allereerst maar eens de veranderingen en daarna gedachten erachter.  Het ANP gaat de redactionele basisdienst kleiner en goedkoper maken. Niet langer hoeven klanten een abonnement te nemen op álle teksten en foto’s. In plaats daarvan bestaat de basis voortaan uit de belangrijkste 250 tot 300 nieuwsberichten per dag. Die feed wordt tegen kostprijs aangeboden in vijf prijsklassen: de grote uitgevers betalen meer dan de kleine klanten.

Foto’s worden in het nieuwe prijssysteem per stuk afgerekend en moeten bij het ANP worden gedownload. Niet langer krijgen klanten alle beelden gepusht. Bovenop het goedkopere tekst-abonnement gaat het ANP extra diensten leveren waarop het bedrijf wel winst wil maken. Te denken valt aan de bestaande feeds voor entertainment of koningshuis, maar ook worden er nieuwe diensten opgezet, zoals live video.

Het nieuwe tariefmodel wordt geleidelijk ingevoerd. Met de klanten die net voor drie jaar hebben bijgetekend, is afgesproken dat ze over twee jaar volgens het nieuwe prijsmodel gaan afrekenen.

Tot zover de hoofdlijnen. Waarom een nieuw tariefstelsel?
‘In het huidige systeem gaat het gesprek met onze klanten vooral over de korting die ze graag willen. Over de inhoud valt weinig te onderhandelen, omdat wij nu maar één pakket aanbieden. Daardoor zien klanten ons vooral als een bezuinigingspost. We voelen in onze gesprekken niet altijd even veel warmte en dat is ook best begrijpelijk. Dat willen we graag anders. In het nieuwe model hebben we een prikkel ingebouwd voor ons zelf om te innoveren en te verbeteren. Daarvoor kun je moeilijk vooraf een tarief bedenken en opdringen aan je klant. Dus we zeggen: de basis wordt smaller en goedkoper en daarna kun je bijkopen. Wij lopen daarbij het risico dat klanten per saldo minder besteden maar we hopen en denken dat juist het omgekeerde het geval zal zijn. Daarbij blijft de basis nieuwsvoorziening dus in stand. Iedereen betaalt een eerlijk deel mee om die in stand te houden. Zie het als een soort belasting.’

Waarom halen jullie de foto’s uit het basispakket?
‘We willen de waarde van foto’s meer tot hun recht laten komen en klanten meer keuze bieden. Nu krijg je alle foto’s van het ANP en de aangesloten persbureaus voor één prijs. Daarmee heeft fotografie geen waarde meer. Je kunt er zonder gevolgen zoveel van gebruiken als je wilt. Wat we nu introduceren is een tarief per foto. En tegelijk gaan we, doordat ook de fotografen van Hollandse Hoogte tot onze stal behoren, het aanbod anders organiseren. We nodigen fotografen uit hun werk bij ons in de etalage te zetten, zodat wij het vervolgens aan onze afnemers kunnen verkopen. Wij verwachten dat dat leidt tot een enorme groei van het aanbod. Dus tegenover dat afrekenen per foto komt een enorme uitbreiding van de keuze voor de klant te staan. Je zult minder vaak overal dezelfde foto zien.’

Wat schiet de fotograaf hiermee op?
‘We willen dat de foto-omzet omhoog gaat en delen de opbrengst met de fotografen. Meestal door hen een royaltyvergoeding te geven van 50 procent en soms door de foto af te kopen of een opdracht te verstrekken. Die laatste mogelijkheden zetten we in als er anders geen foto komt omdat je bijvoorbeeld geaccrediteerd moet zijn.’

Maar gaan de fotografen ook meer verdienen?
‘Dat hangt er van af. Als klanten meer bestellen en meer betalen en tegelijk het aanbod enorm toeneemt, kan dat voor de individuele fotograaf betekenen dat hij minder verdient. Maar ik zie aan wat wij uitbetalen dat er nog een flink aantal fotografen is, dat goed kan rondkomen. En het is ook in ons belang dat dat zo blijft. Want als er niets te verdienen valt, droogt het aanbod uiteindelijk op.’

Aan wie gaat het ANP leveren?
‘Ook aan marktpartijen buiten de uitgevers. We worden meer een productiehuis. Daarbinnen maken we dus steeds meer diensten die niet door alle klanten worden afgenomen. Soms zelfs maar door één klant als die bereid is het hele bonnetje op te pakken. En we zullen daar ook weer mee stoppen als er geen interesse meer voor is. Op dat gebied worden we dus ondernemender. Maar één aspect blijft hetzelfde: alles wat we doen moet journalistiek verantwoord zijn, vindt onder het merk ANP plaats en daarmee onder verantwoordelijkheid van de hoofdredacteur.’

Aan welke nieuwe producten moet ik denken?
‘Dat kan van alles zijn en dat hangt af van de marktbehoefte. Live video bijvoorbeeld, of regionaal nieuws, een feed over autonieuws of de gezondheidszorg. Maar we zouden ook voor NU.nl de nachtdiensten kunnen verzorgen als Sanoma dat wil. Waarom niet?’

Werkt de basisdienst samen met de aanvullende diensten? Wat als er in opdracht van een klant groot nieuws wordt gemaakt?
‘Met de hoofdredacteur is afgesproken dat hij belangrijk nieuws altijd meeneemt in de basisdienst. Dat is ook wel logisch, want nieuws houd je toch niet exclusief.’

Wat zal het effect zijn op de omzet en het resultaat van het ANP?
‘We zijn blij als we horizontaal kunnen over gaan. Een nieuw tarief en dan denken dat je 40 procent meer omzet genereert gaat natuurlijk niet werken. Sommige klanten zullen minder betalen. En anderen hopelijk op termijn wat meer. Dus op korte termijn hetzelfde en op langere termijn hopen we op een hoger resultaat.’

Ik hoor van klanten dat ze blij zijn met die drie jaar, maar nog niet overtuigd van de noodzaak om over twee jaar met name foto’s los in te gaan kopen.
‘Het is een onlosmakelijk onderdeel van de contracten. Maar we blijven natuurlijk in gesprek. We hebben twee jaar de tijd genomen om een en ander precies uit te werken.’

Hoe past de nieuwe aanpak in de nieuwsplannen van John de Mol?
‘Talpa Network is eigenaar én klant. Als aandeelhouder hebben ze “ja” gezegd tegen ons plan omdat ze zien dat het ANP ondernemender moet worden en meer moet luisteren naar de markt. Als klant onderhandelen wij met Talpa over de basisfeed en over de aanvullende diensten. Wij weten natuurlijk ook dat Talpa journalistieke plannen heeft en wij willen daar graag leverancier van zijn. Onze nieuwe strategie maakt dat ook mogelijk. Op termijn kan Talpa wel eens de grootste klant van het ANP worden.’

Als Talpa de grootste afnemer wordt, is dit hele plan dan niet een vestzak-broekzak operatie?
‘Nee. Talpa doet niet aan interne subsidiëring. ANP staat op zakelijke afstand en we zijn zelf verantwoordelijk voor een gezonde bedrijfs­voering.’

We zijn benieuwd hoe deze nieuwe aanpak op de korte en lange termijn zal gaan uitpakken voor de fotografen en de klanten. Wil je je ervaringen delen? Reageer hieronder (je moet wel ingelogd zijn om te reageren)

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.