ANP-eigenaar Chris Oomen start stichting die jongeren en nieuwsmedia dichter bij elkaar moet brengen
ANP-eigenaar Chris Oomen start samen met zijn familie een Nederlandse tak van #UseTheNews. Dat Europese initiatief wil jongeren en nieuwsmedia dichter bij elkaar te brengen, zodat ze elkaar beter kunnen bereiken en beter leren begrijpen. Het ANP is partner van de onafhankelijke stichting.
Dat meldt #UseTheNews Nederland, zoals de stichting heet, in een persbericht. “Er is sprake van een steeds groter wordend gat tussen jongeren en nieuwsmedia”, aldus Jacqueline Oomen, bestuursvoorzitter van de stichting. “Om dat te helpen dichten, wil #UseTheNews kijken naar innovatie voor traditionele nieuwsmedia, zodat zij jongeren beter en meer op maat weten te bereiken.”
#UseTheNews Nederland richt zich op drie pijlers. De stichting wil mediaprofessionals, beleidmakers, onderzoekers, docenten, studenten en scholieren laten samenwerken in een Innovatie- en Nieuwswijsheidlab. Daar moeten nieuwe ideeën en concepten ontstaan die leiden tot journalistieke producten voor jongeren. Daarnaast wil #UseTheNews Nederland nieuwsmedia en het onderwijs beter met elkaar verbinden en een kenniscentrum zijn.
#UseTheNews werd oorspronkelijk in 2020 gestart door het Duitse persbureau DPA. De nieuwe Nederlandse stichting richt zich vooral op jongeren tussen de 12 en 21 jaar oud, maar ook op onderzoekers en docenten die zich bezighouden met burgerschap en media. Volgens #UseTheNews is het niet goed kunnen bereiken van jongeren een potentieel gevaar voor onze democratie in tijden waarin wantrouwen tegen nieuws en journalistiek groeit.
Praat mee