word studentlid

— donderdag 11 februari 2021, 09:44 | 0 reacties, praat mee

Amsterdam ernstig in gebreke met Wob-verzoeken; cultuuromslag nodig

Amsterdam ernstig in gebreke met Wob-verzoeken; cultuuromslag nodig
De gemeenteraad onder burgemeester Halsema beloofde beterschap rond Wob-verzoeken. In de praktijk merken journalisten daar weinig van | ANP

De gemeente Amsterdam lukt het niet om binnen gestelde termijnen te voldoen aan Wob-verzoeken, meldt AT5. Ondanks dat er weinig fluctuatie is in het aantal verzoeken dat jaarlijks wordt gedaan, krijgen sommige aanvragers vrijwel direct te horen dat de standaard termijn van vier weken niet gehaald wordt. Laatste wijziging: 11 februari 2021, 12:35

Gemiddeld moet een aanvrager 19 weken wachten op resultaat, vijf keer de toegestane duur. AT5 lichtte de Wob-afhandeling in de hoofdstad door en sprak met indieners. “Ik heb nog nooit meegemaakt dat een verzoek binnen de vier weken is afgehandeld”, zegt Mike Muller, verslaggever voor De Telegraaf.

AT5 wijst naar Utrecht, waar vorig jaar het dubbele aantal Wob-verzoeken werd gedaan (1028 tegen 508) maar een verzoek na 4,5 week is afgerond. De gemeente Utrecht heeft verder een centraal registratiesysteem zodat lopende Wob-verzoeken gevolgd worden. Er is verder een wekelijks bijgewerkt openbaar register van lopende verzoeken.

Amsterdam houdt Wob-verzoeken pas sinds 2019 centraal bij. Een woordvoerder wijt de problemen aan ‘cijfers die verspreid zijn over verschillende directies’. Er zou inmiddels meer centraal worden verzameld, maar tot een daling van de afhandelingstermijn heeft dat nog niet geleid.

NRC-journalist Jog Leijten heeft ook slechte ervaringen met Wob-verzoeken bij de gemeente Amsterdam. Vaak moet met een gang naar de rechter gedreigd worden voor er beweging in een verzoek komt. In de jacht op cijfers rond de de vertrekregeling van oud-brandweercommandant Leen Schaap duurde het tien maanden voor er stukken kwamen, terwijl het jaarverslag van de veiligheidsregio het cijfer van de vertrekregeling enkele weken eerder gewoon vermeldde.

“Ze bleken minimaal gezocht te hebben. Er ontbraken allemaal documenten. Ze wilden de gegevens niet geven”, aldus Leijten.

De journalisten wijzen erop dat een cultuuromslag in het denken noodzakelijk is. De nieuwe Wet open overheid - recent langs de Tweede Kamer - voorziet in een betere klachtenregeling over trage afhandeling.

Muller: “Wat heb ik daar aan? Ik wil gewoon tijdig documenten.” Meer bij AT5

Bekijk meer van

Wob Utrecht Utrecht Amsterdam

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.