data als kans

— maandag 1 juni 2015, 17:37 | 0 reacties, praat mee

Amoreel

© Truus van Gog

Zelfs gerenommeerde mediabedrijven, die graag anderen de maat nemen over hun sociale gedrag, nemen het niet zo nauw als het om hun eigen bedrijfsvoering gaat. Bij de publieke omroep zijn programma’s als Kassa, Tros Radar en Brandpunt er als de kippen bij als er ergens een maatschappelijke misstand kan worden blootgelegd. En anders zijn het wel de Volkskrant, Trouw of De Telegraaf die de kat de bel aanbinden. Laatste wijziging: 3 juli 2015, 17:01

Misschien dat de journalisten die daar werken eens hun eigen organisatie langs de meetlat moeten leggen. Behandelt De Persgroep alle werknemers (vast en freelance) gelijk? Heeft de Vara de afgelopen jaren iemand nog een vast contract geboden? Probeert de KRO-NCRV de gevolgen van de nieuwe flexwet te omzeilen?

Uit dit nummer van Villamedia blijkt dat al die mediabedrijven erg druk zijn om zo goedkoop mogelijk mensen in te huren en die zo min mogelijk rechten toe te bedelen.

Daarbij handelen ze, zoals Joris Luyendijk de bank­managers graag mag omschrijven, zonder moraal. Niet immoreel, maar gewoon zonder. Als het mag, dan doen we het. Maar niet alles wat mag, moet ook, zegt Luyendijk dan.

De reden voor minder, minder, minder is misschien wel een andere dan in de bankwereld. Veel media­bedrijven hebben het financieel zwaar. En dan moet iedereen inleveren. Dat valt nog te begrijpen, maar zo wordt het niet gepresenteerd. Nee, de bedrijven houden vol dat ze het netjes doen, dat ze zelfs het beste voor hebben met hun (freelance)-medewerkers.

Als ik de verhalen over de (freelance)-praktijk lees, bekruipt mij het gevoel dat mediabedrijven hun journalisten niet alleen anderen de maat moeten laten nemen, maar dat ze zelf ook wel wat meer moraal aan de dag mogen leggen. 

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.