— dinsdag 9 augustus 2016, 12:05 | 0 reacties, praat mee

Amerikaans uitgeversverbond niet geamuseerd door hart onder de riem

NAA, de branchevereniging van Amerikaanse en Canadese krantenuitgevers, heeft geprikkeld gereageerd op een uitzending van Last Week Tonight, waarin komiek John Oliver juist aan de kant van de kranten staat. Volgens voorzitter David Chavern bediende Oliver zich van kleinzielige beledigingen en open deuren.

Hoe Chavern precies tot die conclusie kan komen na het zien van de video, is een raadsel:


Oliver toont aan hoezeer het werk van dagbladen voor andere media (inclusief zijn eigen programma) van belang is. Tegelijk is er een trend bezig waar kranten krimpen en hun focus verleggen van impactvolle onderzoeksjournalistiek naar fluffy onderwerpen die kliks en verkeer genereren.

Dat werd geïllustreerd met een geestig satirisch filmpje naar aanleiding van een naamswijziging van uitgeverij Tribune Publishing naar tronc (uiteraard in onderkast, een samenstrekking van Tribune online content, red.). Het bedrijfsfilmpje lijkt zélf een poging tot satire.

De NAA vond het alvast geen hart onder de riem. Oliver “komt niet met antwoorden”, aldus Chavern. “Hij gebruikt de meeste tijd om uitgevers die een oplossing zoeken belachelijk te maken. Wat je ook van de naam ‘tronc’ denkt en de wijze waarop dat bedrijf groei probeert te generen, ze proberen tenminste nieuwe dingen en proberen uit te zoeken hoe goede journalistiek in het digitale tijdperk kan worden bedreven”, aldus Chavern.

Chaverns reactie krijgt binnen de journalistieke wereld kritiek: precies hoe je niet moet reageren, schrijft media-columniste Margaret Sullivan in de Washington Post.

“Het heeft geen zin en is uiteindelijk schadelijk om terug te verlangen naar tijden van rubrieksadvertenties en een bijna monopolistische positie op de lokale advertentiemarkt”, vindt Chavern.

Anderen hebben kritiek op de gekozen insteek van Oliver, die zou neerkomen op emotionele chantage wegens het niet-betalen voor journalistiek. De London School of Economics and Political Science (LSE) stelt in een commentaar dat journalistiek geen bijzonder bestaansrecht heeft en altijd al een mix van harde onderzoeksjournalistiek en vermaak is geweest. Wie iets van waarde voor het publiek creëert zal er voor betaald krijgen, schrijft de LSE.

Pulitzerprijswinnende columniste Connie Schultz noemt de reactie van de NAA ‘ondankbaar’. Anderen wijzen de koepelorganisatie erop dat het niet de taak van een komiek is om met oplossingen voor de krantenbranche te komen.

Bekijk meer van

Last Week Tonight John Oliver

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.