word studentlid

— woensdag 16 augustus 2023, 15:00 | 0 reacties, praat mee

Ai-experiment Resport (Mediahuis) moet redacties gereedschap geven, niet vervangen

Ai-experiment Resport (Mediahuis) moet redacties gereedschap geven, niet vervangen
Mediahuis' experimentele sportnieuwssite Resport, waar ai-stukken worden gepubliceerd is bedoeld om gereedschap te ontwikkelen, aldus de uitgever, niet om redacties buitenspel te zetten. | ANP

Uitgeverij Mediahuis lanceerde gisteren een van de meest gedurfde all-in ai-experimenten van dit moment: Resport. Een sportnieuwssite die volledig leunt op tekstgeneratieve ai, met ANP als bronmateriaal en mensen in een exclusief controlerende rol. Zorgen dat hiermee een eerste stap wordt gezet naar volledige ai-redacties zijn echter ongegrond, stelt Mediahuis. Laatste wijziging: 17 augustus 2023, 07:51

“Resport is boven alles ontstaan uit nieuwsgierigheid hoe ai werkt, wat de mogelijkheden zijn en hoe dit kan worden ingezet binnen de journalistiek”, aldus Mediahuis in antwoord op vragen van Villamedia. “De lessen die we daaruit trekken dienen waar mogelijk als ondersteuning voor andere platforms, zeker niet als vervanging van goede journalistiek”, aldus een woordvoerder.

Mediahuis stelde in het persbericht dat Resport zo werd ontwikkeld “dat artikelen live kunnen zonder tussenkomt van de mens” en ervaren redacteuren dagelijks - achteraf - checks uitvoeren op gepubliceerde stukken. De kennis die met Resport wordt opgedaan wil Mediahuis inzetten bij andere digitale platformen.

Afgelopen juni publiceerde Mediahuis een ai-framework [.pdf], waarin het kaders aangeeft hoe ai binnen de uitgeverij wordt toegepast.

Het ai-framework van juni stelt: “We do not publish AI-generated or modified content without a ‘human in the loop’ in the course of the publishing process”. Ai-stukken worden bij Resport direct gepubliceerd: hoe verhoudt zich dat tot het ai-raamwerk?

“Het kan zonder tussenkomst van de mens, maar wij hebben te allen tijde een ervaren redacteur die een check doet op betrouwbaarheid en kwaliteit. Zoals geformuleerd in ons ai-framework en de zogeheten ‘human loop’ die daarin wordt benoemd: er blijft altijd een mens betrokken. Zo ook bij Resport”, stelt de woordvoerder.

Onze lezers, vast ook schrijvende journalisten bij Mediahuis, zullen zich bij deze ontwikkelingen wellicht ongemakkelijk voelen. Is dit experiment de opmaat voor meer sites die automatisch worden gevuld, met controle achteraf?

“Nee, er is geen reden voor ongemak. We hechten veel waarde aan onafhankelijke journalistiek en dat staat altijd voorop.”

Het framework bepleit inzet van ai vooral als augment, not replace dus aanvullend gereedschap voor redacties en geen vervanging-van. Hoofd content Amarins de Boer zegt: “We bouwen nu sneller goede AI-tools die de redacties helpen, zoals het laten generen van koppen, bijschriften en tags. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, omdat er zo meer tijd over blijft voor het maken van verhalen.”

“Dit klopt, Resport is een experiment om de mogelijkheden van ai te onderzoeken, als mogelijk hulpstuk voor redacties en zeker geen vervanging daarvan.”

Wanneer we Wielrenner Warren Barguil keert terug bij Team DSM-Firmenich van Resport naast het originele (door ANP-journalist Rutger Slagter geschreven) stuk uit de originele ANP-sportfeed legt, ziet dat tekst, lengte, kop en afsluiting identiek zijn. Als ai er zo weinig aan wijzigt, waarom niet gewoon het stuk van het ANP doorplaatsen?

“Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van tekst van ANP. De ai-tool zorgt voor een passende kop voor de website en een (andere) passende kop voor sociale media. Ook het categoriseren van artikelen, de juiste tags en een SEO-proof (zoekmachinevriendelijke, red.) url”, aldus de woordvoerder.

Ze vervolgt: “Het experiment gaat stapsgewijs, dus wellicht volgt het herschrijven van de tekst later. Overigens wordt daarbij nooit de inhoud gewijzigd. Denk hierbij eerder aan het toevoegen van tussenkopjes of het passend maken van de tone of voice.

De eerstvolgende stap is het toevoegen van biografieën en trivia-achtige achtergronden om het nieuws te verrijken voor de lezers. Daarbij zal dit altijd duidelijk vermeld zijn, om transparant te zijn naar onze lezers.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.