Adverteerders GeenStijl weg om vrouwonvriendelijke inhoud

Diverse bedrijven en organisaties hebben besloten niet langer te adverteren op GeenStijl en videoplatform Dumpert. NRC-columniste Rosanne Hertzberger begon een actie om adverteerders te wijzen op vrouwonvriendelijke commentaren en video's die via de sites worden verspreid. Meerdere bedrijven trekken hun advertenties terug.
“De trollen van GeenStijl worden betaald door mainstream adverteerders”, stelt Hertzberger. In sommige commentaren (onder meer over Hertzberger zelf) laten GeenStijl-reageerders hun (verkrachtings)fantasie de vrije loop. Volkskrant-columnist Loes Reijmer en Heleen Mees vielen Hertzberger bij.
Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en De Persgroep adverteren voorlopig niet meer op de sites, aldus de Volkskrant. Hak, IKEA, KWF Kankerbestrijding en Vluchtelingenwerk adverteren helemaal niet meer. Andere bedrijven zeggen zich niet bewust te zijn geweest dat hun advertenties op de sites verschenen en overdenken hun beleid nog.
GeenStijl noemt het benaderen van adverteerders “het sterkste zwaktebod”, als je het met bepaalde inhoud oneens bent. Redacteur Bart Nijman somt onder zijn pseudoniem Van Rossem diverse voorbeelden op waarbij NRC of De Persgroep vrouwen objectiveerden om lezers te trekken.
“Hysterische hypocrisie”, aldus Nijman. Een aantal adverteerders heeft aangekondigd de advertenties ongemoeid te laten. “Er is altijd wel ergens heisa over”, aldus Vereniging Eigen Huis.
Praat mee