Tegel Beeld en Geluid

— vrijdag 11 september 2020, 15:38 | 0 reacties, praat mee

AD lanceert nieuwspodcast waarin jongeren de boventoon voeren

Het jongerenpanel en presentator Roel Maalderink tijdens de opname van 'Je bent jong en je vindt wat' - © AD

In de tweewekelijkse podcast ‘Je bent jong en je vindt wat’ bespreekt een jongerenpanel, onder leiding van presentator Roel Maalderink, het nieuws van de afgelopen tijd. De eerste aflevering is nu te beluisteren via de website van het AD, Spotify en Apple Podcasts.

Marguerite Irrgang is de bedenker van de nieuwe podcast. ‘Ik heb zelf ooit een jongerenforum bij de TROS op Radio 1 gehad, maar zag het daarna eigenlijk nergens meer terug. Ik miste echt iets wat door jonge mensen werd gemaakt en toen bedacht ik deze podcast.’

Ze legde het idee voor aan DPG Media en ging vervolgens om de tafel zitten met Kevin Goes, Coördinator Podcast bij ADR Nieuwsmedia. Irrgang: ‘Die vond het een hartstikke leuk idee. Bij het AD willen ze natuurlijk ook graag de jongeren bereiken en hun geluid laten horen.’

‘Jongeren zijn voor ons een totaal nieuwe doelgroep,’ zegt Goes, die het idee verder zou uitwerken met Irrgang.  ‘Om die te bereiken, proberen we een aantal nieuwe vormen. We zijn vooral benieuwd of we hun interesse kunnen wekken door leeftijdsgenoten op het nieuws te laten reageren.’

Podcast

De keuze voor het format ‘podcast’ is dan ook weloverwogen. Irrgang: ‘Ik vond het heel interessant om dit in de vorm van een podcast te brengen. Er zijn maar weinig jonge mensen die naar Radio 1 luisteren, terwijl er wel veel zijn die naar podcasts luisteren. Je krijgt dan ook een heel ander publiek.’

Goes heeft als Coördinator Podcasts een vinger in de pap bij elke podcast die het afgelopen jaar door DPG Media werd gemaakt. Hij ziet een grote toename van het aantal luisteraars. In augustus 2019 vonden er nog krap honderdduizend luisteraars hun weg naar de play-button, het jaar daarop luisterden een half miljoen mensen naar een podcast van ANR Nieuwsmedia.

‘Ik denk dat podcast steeds bekender wordt als medium. Vooral sportpodcasts doen het goed bij ons, aangezien Sportwereld ook een belangrijk onderdeel is van het AD. Maar de groei zit ook bij andere podcasts, entertainment en actualiteit. De vraag naar diepgang groeit en dat zie je terug in onze cijfers. Een kwartier of een half uur luisteren naar een onderwerp geeft je veel meer info en kennis dan een artikel van vijfhonderd woorden en zo vult het medium podcast de krant en de site perfect aan’, aldus Goes.

Panel

Nu het oorspronkelijke idee binnen DPG Media enthousiast werd ontvangen, was het zaak om de juiste panelleden te verzamelen. De daaropvolgende maanden stonden in het teken van het vinden van jongvolwassenen tussen de 18 en 21 jaar oud, met verschillende achtergronden en meningen, en die zich daarbij ook nog eens met het nieuws bezig hielden. Irrgang keek daarvoor eerst rond in haar eigen omgeving.

‘Op een gegeven moment ging het via-via, want iemand kende wel weer iemand anders die graag in het panel zou willen zitten. We hebben nu zeven panelleden,’ concludeert ze na een controlerende blik op de lijst te hebben geworpen. ‘Allemaal tussen de 18 en 22 jaar oud. Ik heb er wel op gelet dat we niet dezelfde types rond de tafel hebben zitten. Ze moeten natuurlijk wel hun eigen visie hebben. Dat maakt het juist leuk. En ze moeten natuurlijk ook iets met nieuws hebben.’

Publiek

De podcast wordt weliswaar ingevuld door jongeren en is in eerste instantie gericht op jongeren, maar het sluit andere doelgroepen zeker niet uit. ‘Het is voor allerlei luisteraars,’ zegt Irrgang. ‘De één zal ernaar luisteren, omdat hij zich kan herkennen in leeftijdsgenoten. En een ander luistert ernaar omdat hij graag wil horen hoe jongeren denken. Bijvoorbeeld omdat iemand het interessant vindt om te weten hoe jonge mensen over de coronacrisis denken, of over de Amerikaanse presidentsverkiezingen.’

Irrgang rekent zichzelf tot deze laatste groep: ‘Ik ben vijftig, maar vind het wel heel leuk om zo’n podcast met hen te maken. Het verrast me om te zien dat jonge mensen over heel wat meer dingen nadenken, dan wíj denken. Er wordt wel eens negatief over hen gepraat, maar dat vind ik echt totaal niet terecht. Ze zitten juist vol energie en zijn begaan met de maatschappij.’

De eerste van vooralsnog acht afleveringen is nu te beluisteren via de website van het AD, Spotify en Apple Podcasts. In deze aflevering, met de titel ‘Het leven is door Corona enorm saai geworden’, geven Nassreddin (18), Willemijn (20) en Mila (19) hun ongezouten mening over drie actuele onderwerpen: corona, het politiegeweld in de VS en het televisieprogramma ‘Wie is de Mol’. Elk onderwerp wordt ingeluid met een introductie door Roel Maalderink en geluidsfragmenten uit de media. De podcast van een half uur geeft de luisteraar een interessant inkijkje in de levens en de beweegredenen van Generatie Z, waarbij een openhartige discussie niet wordt geschuwd. Op donderdag 24 september volgt een nieuwe aflevering. Meer bij: AD

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.