Acht Europese uitgevers geselecteerd voor Google-project rond meer digitale abonnees

Google assisteert de komende acht maanden een groep grote Europese uitgevers bij het binnenhalen van meer digitale abonnementen. Binnen het kader van het stimuleringsprogramma Google News Initiative (GNI) wordt ingezet op groei, lucratief benutten en behoud van nieuwe digitale abonnees.
Vijftig partijen uit 22 Europese landen hadden zich voor het GNI Subscriptions Lab for Europe aangemeld, meldt koepelorganisatie International News Media Association (INMA), dat ook bij het project betrokken is. Verder werkt zakenkrant Financial Times mee aan het project, via het speciale in-house consultancy-bureau FT Strategies.
Dit is de tweede editie van Subscription Labs. Er zijn acht uitgeverijen geselecteerd:
- Ruhr Nachrichten (Lensing Media), Duitsland
- Le Journal du Dimanche (Lagardère Media News), Frankrijk
- Irish Independent (Independent News & Media), Ierland
- OÖNachrichten (Wimmer Medien), Oostenrijk
- Público (Público Comunicação Social), Portugal
- El País (Prisa), Spanje
- Denik (Vltava Labe Media), Tsjechië
- The Courier (DC Thomson Media), Verenigd Koninkrijk
Het is onduidelijk of Nederlandse uitgeverijen zich voor het abonneeprogramma hebben opgegeven; bij de eerste editie waren evenmin Nederlandse bedrijven betrokken. Meer bij INMA
Praat mee