word studentlid

— vrijdag 10 januari 2020, 09:31 | 0 reacties, praat mee

Abonnementen, betaalmuren en lidmaatschappen belangrijkste bron van inkomsten in 2020

Abonnementen, betaalmuren en lidmaatschappen belangrijkste bron van inkomsten in 2020
© Foto: ANP / Lex van Lieshout

De helft van de uitgeverijen in de wereld gaat in 2020 het gros van zijn inkomsten halen uit op lezers gebaseerde verdienmodellen. De verkoop van abonnementen, het instellen van betaalmuren en het aanbieden van lidmaatschappen wordt voor hen dit jaar de belangrijkste vorm van inkomsten. Laatste wijziging: 10 januari 2020, 09:33

De verwachte toename aan lezersinkomsten valt samen met de verwachting dat inkomsten uit advertenties verder terug blijven lopen. Eén op de zeven uitgeverijen ziet advertenties voor 2020 nog als de enige inkomstenbron.

Dat concludeert het Reuters Institute for the Study of Journalism in het jaarlijkse onderzoek Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020. Het onderzoeksinstituut vroeg daarvoor 233 ceo’s, redacteuren en digitale leiders uit 32 landen naar hun verwachtingen voor het nieuwe jaar.

“Uitgeverijen die hebben ingezet op lezersinkomsten plukken daar nu de vruchten van”, aldus onderzoeker Nic Newman van het Reuters Institute. “Maar groeiende concurrentie voor een kleine poel van lezers die bereid zijn te betalen voor nieuws gaat waarschijnlijk een uitdaging vormen.”

Podcastpegels
Een andere belangrijke conclusie uit het rapport is dat inkomsten uit podcasts in 2020 naar verwachting met 30 procent gaan stijgen, in ieder geval in de Verenigde Staten. Daar lopen de inkomsten volgens Reuters dit jaar en volgend jaar op tot een miljard dollar. In andere landen komt het geld verdienen met podcasts wat trager op gang.

Een andere conclusies uit het Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020-rapport is dat uitgeverijen zich in toenemende mate druk maken over de terugloop in lokale media. Wat grote online platforms en hun bijdrage aan de journalistiek betreft lopen de meningen uiteen. 60 procent van de ondervraagden vindt bijvoorbeeld dat Google veel doet om de journalistiek te steunen, terwijl slechts 25 procent hetzelfde vond van Facebook.

Het Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020-rapport is hier te downloaden (PDF).

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.