Villamedia is vandaag gesloten. Vacatures worden morgen weer geplaatst.

— vrijdag 10 januari 2020, 09:31 | 0 reacties, praat mee

Abonnementen, betaalmuren en lidmaatschappen belangrijkste bron van inkomsten in 2020

© Foto: ANP / Lex van Lieshout

De helft van de uitgeverijen in de wereld gaat in 2020 het gros van zijn inkomsten halen uit op lezers gebaseerde verdienmodellen. De verkoop van abonnementen, het instellen van betaalmuren en het aanbieden van lidmaatschappen wordt voor hen dit jaar de belangrijkste vorm van inkomsten.

De verwachte toename aan lezersinkomsten valt samen met de verwachting dat inkomsten uit advertenties verder terug blijven lopen. Eén op de zeven uitgeverijen ziet advertenties voor 2020 nog als de enige inkomstenbron.

Dat concludeert het Reuters Institute for the Study of Journalism in het jaarlijkse onderzoek Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020. Het onderzoeksinstituut vroeg daarvoor 233 ceo’s, redacteuren en digitale leiders uit 32 landen naar hun verwachtingen voor het nieuwe jaar.

“Uitgeverijen die hebben ingezet op lezersinkomsten plukken daar nu de vruchten van”, aldus onderzoeker Nic Newman van het Reuters Institute. “Maar groeiende concurrentie voor een kleine poel van lezers die bereid zijn te betalen voor nieuws gaat waarschijnlijk een uitdaging vormen.”

Podcastpegels
Een andere belangrijke conclusie uit het rapport is dat inkomsten uit podcasts in 2020 naar verwachting met 30 procent gaan stijgen, in ieder geval in de Verenigde Staten. Daar lopen de inkomsten volgens Reuters dit jaar en volgend jaar op tot een miljard dollar. In andere landen komt het geld verdienen met podcasts wat trager op gang.

Een andere conclusies uit het Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020-rapport is dat uitgeverijen zich in toenemende mate druk maken over de terugloop in lokale media. Wat grote online platforms en hun bijdrage aan de journalistiek betreft lopen de meningen uiteen. 60 procent van de ondervraagden vindt bijvoorbeeld dat Google veel doet om de journalistiek te steunen, terwijl slechts 25 procent hetzelfde vond van Facebook.

Het Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020-rapport is hier te downloaden (PDF).

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.