website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

‘Abonnees zeggen NRC op om GeenStijl-publicaties’

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in dagblad op maandag 15 mei 2017, 08:55

© Koen Suyk / ANP

Nieuws

NRC-ombudsman Sjoerd de Jong meldt dat naar aanleiding van de publicaties over GeenStijl er zo’n 90 mensen hun abonnement wilden opzeggen. Uiteindelijk werden er vijftien behouden.

Volgens De Jong kwam dat omdat de publicaties bij NRC, de petitie van ruim honderd vrouwen om niet meer te adverteren bij GeenStijl vanwege de vrouwonvriendelijke inhoud, de opinie van voormalige medewerker van GeenStijl Annabel Nanninga en een ondersteunend hoofdredactioneel commentaar over de zaak, door de lezer werd opgevat als campagne van NRC. “En al was het niet zo bedoeld, als iets loopt en kwaakt als een eend, is het tenslotte ook een eend.”

“Dat NRC over de treiterjournalistiek van GeenStijl feitelijk bericht en zich er in het commentaar tegen keert, is terecht en past daarbij – gescheiden. Maar door de impulsieve productie op vrijdagmiddag, met een actie-oproep gebracht als nieuws-van-de-dag, liet de krant de deur open voor de verdenking van campagnejournalistiek met commerciële motieven. Les: in het snel ontvlambare universum online wordt het karakter van de krant nu even goed gedefinieerd als op de bast van dode bomen. Dat stelt nieuwe eisen aan presentatie en maatvoering.” Meer bij NRC

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Taco Slagter, 15 mei 2017, 17:01

    De Ombudsman van de NRC gaat veel te ver in zijn conclusies. GeenStijl is een puberale, etterende puist van testosteron windbuilen waartegen geen reguliere ‘‘hormonale’’ therapie is opgewassen. Terecht dat de krant ermee uitpakte. Met campagnejournalistiek had het echter niets te maken. Er was betrokkenheid maar binnen de context was daar niets mis mee. De Ombudsman stimuleert de collega’s met zijn vaststellingen tot zelfcensuur. Dat is pas schadelijk voor onafhankelijke journalistiek.
    En ach, die 75 (tijdelijk) verloren abonnees, het merendeel komt wel weer in de moederschoot van de serieuze dagbladjournalistiek terug. Wie de NRC een warm journalistiek hart toedraagt, kijkt even rond en vindt ter compensatie vast wel iemand die abonnee wil worden.