word studentlid

— vrijdag 18 mei 2012, 10:48 | 0 reacties, praat mee

Nipkow

‘Je begrijpt inmiddels wat ons uniform is?’, Volkskrant-journalist Jean-Pierre Geelen zit voorin het kleine autootje van Hans Beerekamp van NRC. Ik zit op de achterbank, naast Henk van Gelder, ook NRC én de voorzitter van de Nipkow-jury. De mannen dragen alle drie een regenjas. Ik zou bijna denken dat hun jaspanden wapperen. Het voelt alsof het uur U nadert. We zijn met razende spoed op weg van Hilversum naar de studio van De Wereld Draait Door in Amsterdam om te vertellen waarom ‘O’ Hanlon’s Helden’ van de VPRO de Zilveren Nipkow krijgt Laatste wijziging: 18 maart 2014, 12:10

Ik ben helemaal door de dolle heen. Wist ik veel dat de winnaar op de dag van de bijeenkomst meteen bekend zou worden! Ik was een paar maanden geleden gevraagd toe te treden tot de jury. Aangezien ik de smaak te pakken had door het toekennen van een andere grote prijs, de Tegel, aan het beste interview, leek het mij fantastisch om meteen door te stoten. Ik stemde toe en kreeg een mail met daarin als enige instructie: ‘Stuur wat tips over radio­programma’s die jij goed vindt, dan kunnen de andere juryleden daar naar luisteren’. Want de Nipkow is meer dan alleen TV, al weet bijna niemand dat. De Zilveren Reissmicrofoon wordt uitgereikt aan het beste radioprogramma of de beste radiomaker.

Een paar mails met lijstjes van medejuryleden verder, was de dag van de bijeenkomst eindelijk daar. We zouden elkaar ontmoeten in de Nipkowzaal van het NPO-gebouw op het Mediapark. Opgetogen kwam ik aan in Hilversum. Daar werd ik met negen mannen een grijs vergaderzaaltje ingeleid. En bam! ik had nog maar net een kopje automatenkoffie ingeschonken of Henk de voorzitter zei: ‘Frederique, begin jij?’. Het bleek dat van mij verwacht werd dat ik mijn keuzes zou verdedigen, zodat zij eventueel door de anderen naar de volgende en tevens laatste ronde gestemd zouden worden. Uit die selectie zou een winnaar komen.

Ik hoorde mijzelf spreken over radioprogramma’s en presentatoren alsof ik hun manager was, of toch tenminste degene die hen ontdekt had. Zeker toen ik her en der wat twijfel zag, groef ik nog wat dieper in mijn vocabulaire: ‘Dit is radio recht uit het hart!’, en: ‘Als dit oubollig is, dan graag meer oubolligheid op de radio!’ Enfin, ik kreeg zowaar twee van mijn favorieten door. De keuze van TV-programma’s duurde veel langer. Video killed the radiostar. Mooi was de discussie tussen de juryleden die dag in dag uit tv kijken en programma’s van scène tot scène kunnen analyseren en beargumenteren.

Zodra de winnaars bekend waren, rende iedereen al bellend en twitterend het zaaltje in en uit. In de auto merk ik op dat ik uit enthousiasme ook naar huis had kunnen vliegen. De mannen in regenjassen antwoorden: ‘Kan je nagaan hoe wij ons voelen. Wij zitten het hele jaar in eenzaamheid voor de buis. Dit is de enige dag dat we naar buiten treden.’ Het voelt inderdaad als hun finest hour.

Frederique de Jong is radio- &
tv-presentator en debatleider

Bekijk meer van

Frederique de Jong

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.