data als kans

— donderdag 13 oktober 2022, 12:17 | 0 reacties, praat mee

85% van NVJ-leden vindt dat werkgevers koopkrachtverlies moeten compenseren

© Venema Media

Een kwart van de deelnemers van een enquête van de NVJ heeft nu al moeite om rond te komen door de snel gestegen kosten voor het levensonderhoud en energie. Dit geldt voor zowel werknemers als werkgevers. Daarnaast kan een kwart nog niet voorzien of zij in de financiële problemen zullen komen. 85% van alle deelnemers aan de enquête vindt bovendien dat werkgevers het koopkrachtverlies deels moeten compenseren. Laatste wijziging: 13 oktober 2022, 13:14

Dat blijkt uit een enquête van de NVJ die door ongeveer 1.000 leden is ingevuld. Een overgroot deel van de leden zegt solidair te zijn met acties van de NVJ en haar leden om voldoende koopkracht te behouden. ‘De maatregelen van het kabinet helpen natuurlijk wel wat, maar zijn niet voldoende’, zegt één van de deelnemers van de enquête.

‘Kijk naar de inflatiecijfers met betrekking tot koopkracht en energie. Als je al in aanmerking komt voor compensatie, is dat een fractie van de gestegen kosten.’

Een meerderheid van de deelnemers vindt bovendien dat er boven op het salaris een vaste toelage moet komen ter compensatie van de inflatie en stijgende prijzen. Verschillende mediaorganisaties hebben zelf al actie ondernomen om hun medewerkers te compenseren voor de inflatiecijfers. Zo ontvangen de medewerkers van AVROTROS en Omroep Max tot het einde van het jaar tussen de 100 en 300 euro per maand. Medewerkers van RTL Nederland en Talpa Network krijgen op hun beurt in oktober een bruto uitkering van 1.000 euro.

Gesprekken met de NPO
In de komende weken voert de NVJ gesprekken met de Publieke Omroep, de Mediafederatie, DPG Media en Mediahuis over koopkrachtcompensatie in 2023. ‘Het gaat hierbij niet alleen om een eenmalige uitkering voor 2022’, zegt NVJ-secretaris Wais Shirbaz, ‘maar ook om een compensatie voor de kostenstijging in 2023. En met de Mediafederatie willen we tot een overkoepelende regeling komen voor alle uitgeverijbedrijven.’

Daarnaast zal de NVJ in de komende weken in gesprek gaan met redacties om te kijken bij welke concrete oplossingen de leden het meeste baat hebben. In begin 2023 worden de consequenties van het overheidsbeleid om de inflatie te compenseren voor de burgers beter duidelijk. Dan zal de NVJ opnieuw peilen wat deze maatregelen ter compensatie van de inflatie betekenen voor leden van de NVJ. De data van de redactiebezoeken van de NVJ in november zullen zo snel mogelijk gecommuniceerd worden aan de leden.

Bekijk meer van

prijscompensatie NVJ NVJ inflatie

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.