data als kans

— woensdag 23 november 2022, 08:54 | 1 reactie, praat mee

Opinie: ‘Uitgevers, het kan wel met iets meer’ - Paul Teixeira reageert op Evert van Dijk (DvhN)

© Truus van Gog

Evert van Dijk, hoofdredacteur Dagblad van het Noorden en directielid Mediahuis Noord, stelde onlangs in een column dat het ‘wel met iets minder kan’. Hij doelde op de actie die de NVJ voert om werkgevers in de uitgeverijsector te bewegen hun journalisten een tussentijdse compensatie uit te betalen vanwege de explosief gestegen energiekosten en de torenhoge inflatie. NVJ-secretaris Paul Teixeira is het niet met Van Dijk eens en schrijft in dit opiniestuk dat werkgevers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Laatste wijziging: 23 november 2022, 14:59

Volgens Van Dijk verdienen dagbladjournalisten - vrij vertaald - zat en moeten zij niet zeuren. Dat zal ongetwijfeld het geval zijn als wij kijken naar de maandelijkse salarisstrook van deze hoofdredacteur/directeur.

De cao voor dagbladjournalisten heeft weliswaar een schaal voor hoofredacteuren, maar de ervaring leert dat zij doorgaans daar ver boven staan. Ga uit van een maandsalaris voor hoofdredacteuren van tussen de 7.247 en de 15.000 euro. Dan is een verdrievoudigde energierekening en een inflatie van ruim 10 procent inderdaad prima te behappen. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Journalisten versus docenten
Een ‘gewone’ dagbladjournalist daarentegen, verdient beduidend minder dan Evert van Dijk. Die krijgt bij de start van zijn of haar carrière net wat meer dan 2.500 euro bruto per maand. Na een behoorlijk aantal jaren hard en goed werken belandt hij of zij in een schaal waarvan het begin op 3.444 euro ligt. Aan het eind van die schaal staat een maandsalaris van 5.387 euro.

Die salarissen staan grofweg in verhouding met wat een goede docent in het primair onderwijs verdient (voor de liefhebbers: schaal 8 van de cao Primair Onderwijs).

Geen extra geld, maar bezuinigen
Evert van Dijk komt in zijn recente column met een alternatief voor een financiële compensatie voor zijn redacteuren: ‘minder uitgeven, koop bijvoorbeeld geen A-merken in de supermarkt’.

Een citaat uit zijn column: “Zouden we niet zo met onze kosten kunnen schuiven dat we met een paar honderd euro minder kunnen?” De ervaring leert inmiddels dat mensen al druk bezig zijn om hun uitgaven met honderden euro’s te korten. Zodat de energierekening kan worden betaald. Of zodat er nog genoeg geld is om de kinderen naar hun sportclub te laten gaan. Dus de A-merken in de supermarkten worden al in toenemende mate gemeden, daar hoeft Evert van Dijk zich geen zorgen meer over te maken.

Wij willen dat de opdracht- en werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen.

Uitgevers: voeg daad bij woord
Moeten de journalisten maar verder snijden in hun uitgaven, beste hoofdredacteur/directeur Van Dijk? Dat kan ongetwijfeld. In plaats van twee dikke truien kunnen mensen drie dikke truien thuis aantrekken, zodat de kachel helemaal uit kan in de winter. Of het wenselijk is? Nee. Wat de NVJ betreft niet. Wij willen dat de opdracht- en werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen.

Zij zeggen dat de journalisten met hun hoge inzetbaarheid en hoge kwaliteit ervoor hebben gezorgd dat de uitgeverijen afgelopen twee corona-jaren met enorme winsten hebben kunnen afsluiten. Dan lijkt het de NVJ ook niet meer dan logisch dat zij daad bij woord voegen en hun journalisten in deze koude tijden een warme financiële ondersteuning geven in de vorm van een extra brutobedrag.

Overigens hebben de publieke omroepen (zowel landelijk als regionaal), de commerciële omroepen (Talpa en RTL) én Follow The Money (het onderzoeksjournalistiek-platform) dat al gedaan. Zij hebben wél de waarde van hun journalisten niet alleen in woord beleden, maar ook met een daadwerkelijke financiële compensatie in daden omgezet. Nu de uitgevers nog.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Inge, 23 november 2022, 10:00

De NVJ begrijpt nog niet wat uitgevers al lang zien gebeuren: de inflatie gaat er voor zorgen dat mensen en masse gaan besparen op hun krantenabonnenement. Je kan nu op de trommel slaan voor 750 euro, maar de echte dreiging voor de journalist klopt aan de deur. Geen enkele uitgever gaat dit volhouden zonder te snijden in redactiebudgetten. Daar zou de NVJ wakker van moeten liggen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.