‘50 Years of New York’ is een boek voor op je verlanglijstje
Het is in de roerige periode van eind jaren zestig dat een groep tijdschriftmakers onder leiding van journalist Clay Felker het magazine New York begint. Eerst als zondagse bijlage van de zieltogende New York Herald Tribune, en later, toen de krant ten onder ging, als een op zichzelf staande titel. Het moest een stoutmoedig magazine worden, als tegenhanger van de – in hun ogen – conservatieve en saaie alternatieven – The New York Times en The New Yorker – die de stad te bieden had. New York moest progressief zijn, inventief, grappig ook, en zelfs een beetje grof. ‘Net als de stad zelf.’
Vijftig jaar later ligt er een imponerend, vuistdik koffietafelboek dat laat zien dat die ambitie is waargemaakt. New York is het magazine dat een podium gaf aan spraakmakende namen als Tom Wolfe, één van de grondleggers van ‘New Journalism’ en feministe Gloria Steinem, en staat nog steeds bekend om zijn spraakmakende covers (zie carrousel linksboven) en (foto)reportages.
(Tekst gaat verder onder afbeelding)
Gloria Steinem
Het jubileumboek is samengesteld door redacteuren van ‘New York’ zelf, en moet niet zozeer gezien worden als een ‘best of’, maar een geschiedenis van vijftig jaar New York (de stad) gezien door de lens van New York (het magazine). Een ‘patchwork history’ van zowel het magazine als de stad.
Niet chronologisch, maar thematisch neemt ‘50 Years of New York’ ons mee langs machthebbers, nachtleven, gastronomie, crises, cultuur, familie-leven, stijl en interieur van vijftig jaar New York.
Er waren veel ontwikkelingen waar het magazine bovenop zat en furore mee maakte – de tweede feministische golf, de identiteitscrisis van New York – met zijn getto’s en hoge criminaliteitscijfers van begin jaren zeventig, maar ook met een fenomeen als Andy Warhol, de opkomst van het zakenimperium van Donald Trump, of die van beroemdheden als Blondie en recenter, Lena Dunham.
(Tekst gaat verder onder afbeelding)
Een allesomvattende geschiedenis is het niet geworden. Tijdens het doorploegen van vijftig jaargangen stuitten de makers ook heus wel eens op gaten of een blinde vlek. ‘Blijkbaar was er iemand op de redactie die nogal van de kamerplanten was’, schrijven ze bijvoorbeeld. ‘Nu waren die in de jaren 70 ook populair. Maar het is moeilijk te begrijpen waaraan varens en palmen in een pot maar liefst zes covers in vijf jaar hebben verdiend.’ Bladenmakers; het zijn, kortom, net mensen.
Het mag de pret niet drukken. ‘50 Years of New York’ is, met zijn grote, dikke, glanzende pagina’s, die je vaak ook nog eens kunt uitklappen, een feest om door te bladeren. We zien oude en nieuwe covers, iconische reportages, fotoshoots uit een ver verleden – soms met nooit eerder gepubliceerde beelden en verhalen van achter de schermen. Over 9/11 bijvoorbeeld, de laatste grote gebeurtenis voordat de digitale camera zijn intrede deed. Veel materiaal haalde het tijdschrift nooit; gewoonweg omdat er niet genoeg tijd was om de enorme hoeveelheid analoog geschoten foto’s te ontwikkelen.
Ook ‘New York’ ontkwam niet aan de uitdagingen van de moderne tijd. Het prestigieuze magazine schroefde in 2013 zijn frequentie terug van wekelijks naar tweewekelijks. Redacteuren leveren tegenwoordig niet alleen meer voor print, maar ook voor online, Snapchat, events en video. Volgens de makers past dat prima bij ‘New York’, dat ‘altijd al een early adaptor’ was. Toch laat het imponerende boek dat er nu ter ere van het 50-jarig bestaan ligt nog maar eens zien wat de kracht is van print. Het is fenomenaal. Bovenaan op je verlanglijstje voor Kerstmis!
Highbrow, Lowbrow, brilliant, despicable: 50 years of New York, uitgeverij Simon & Schuster, ISBN: 9781501166846, $ 65,00, online te bestellen via Simon & Schuster of via Amazon.com.
Praat mee