Tweede reorganisatieronde HMC-kranten
UPDATE Uitgeefconcern Telegraaf Media Groep (TMG) gooit de organisatie van zijn regionale dag- en weekbladentak op de schop. Daardoor komen, voor nu, 35 voltijdsbanen te vervallen, bovenop de tachtig arbeidsplaatsen die vorig jaar al werden geschrapt. De bekendmaking volgt op de aankondiging van TMG in december 2014 waarin het bedrijf de koers voor de toekomst bekend maakte: focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken. Voor TMG zijn de vijf kernregio's: Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander en weekbladen regio Groot Amsterdam (Amsterdam, Amstelveen en Almere). In deze clusters worden ook de weekbladen in de betreffende gebieden opgenomen. Iedere dagbladtitel krijgt een eigen regionaal hoofdredacteur, die samen met de commercieel manager, de consument en adverteerder in de betreffende regio zo goed mogelijk bedienen via alle titels binnen hun cluster.
‘Redactionele en commerciële formules van de titels in deze vijf regio’s worden op korte termijn herijkt. De herijking wordt gedreven door de behoefte van de consument, de adverteerder en het veranderde mediagebruik’, aldus het persbericht van TMG.
Onderzocht wordt of het gebied Rotterdam en Utrecht, waar eveneens alleen weekbladen worden uitgegeven, voldoende potentie heeft om een zesde cluster te vormen, of dat hier andere strategische keuzes voor worden gemaakt. De negen zondagstitels die onvoldoende bijdrage leveren aan het resultaat van Holland Media Combinatie worden afgestoten.
De directie van Holland Media Combinatie verwacht dat zij de organisatie in de loop van 2015 verder zal aanpassen als gevolg van mogelijke portfolioaanpassingen en synergievoordelen. In deze fase zullen nog verdere reducties van het aantal FTE plaatsvinden.
Het plan moet nog worden voorgelegd aan de OR en de redactieraad van Holland Media Combinatie.
In een eerste voorlopige reactie laat interim-NVJ-secretaris Arthur Maandag weten uiterst kritisch naar de plannen te gaan kijken. In de nieuwe HMC-plannen blijft de redactiebezetting dit jaar weliswaar gelijk, maar komen er per titelgebied allerlei hoofdredacteuren bij. Die worden medeverantwoordelijk gesteld voor de in hun gebied behaalde commerciële resultaten. Maandag, die voor de NVJ het TMG/HMC-dossier onder zijn hoede heeft: “Vooralsnog zie ik niet hoe de plannen te rijmen zijn met de in cao en redactiestatuut verankerde redactionele onafhankelijkheid.’’
De NVJ gaat nu eerst overleggen met de redacties om vervolgens het gesprek aan te gaan met de HMC-directie. Omdat er sprake is van een structuurwijziging heeft de NVJ op grond van de cao bij de voorgenomen reorganisatie, naast redactieraad en OR, een zelfstandige adviesbevoegdheid.
Praat mee
1 reactie
Jos Campman, 6 februari 2015, 12:34
Het totale plan voor de regionale dagbladen van TMG kan ik niet overzien, maar dat alle titels weer een eigen hoofdredacteur krijgen is goed nieuws. Binnen en buiten de krant kunnen die hun krant in het eigen stukje Nederland weer smoel geven. Centrale hoofdredacties van gefuseerde regionale kranten (Telegraaf, Wegener, NDC) zijn niet in staat gebleken lokale redacties in voldoende mate aan te sturen en contacten in hun regio te onderhouden.
Dat de nieuwe regio-hoofdredacteuren ook verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de weekbladen in hun verspreidingsgebied is een goede zaak: Ze kunnen de (inhoudelijke) posities van de twee media goed op elkaar afstemmen en daarmee de onafhankelijkheid van het dagblad profileren en afschermen. De discussie over mede-verantwoordelijkheid voor oplage en advertentieverkoop is overigens een achterhaalde. Ik ken geen enkele hoofdredacteur die daar door een Raad van Bestuur niet op aan wordt gesproken.