word studentlid

— woensdag 4 maart 2015, 21:18 | 2 reacties, praat mee

Gouden Pen voor Olaf Koens

Gouden Pen voor Olaf Koens

UPDATE Volkskrant-journalist Olaf Koens is de eerste winnaar van de Gouden Pen, de prijs voor het best verkochte artikel in de digitale kiosk Blendle. De prijs is woensdag in Amsterdam uitgereikt. Koens won met reportage "In het spoor van de dood doen de details pijn". Hij beschrijft in het stuk, dat op 21 juli 2014 op de voorpagina van De Volkskrant verscheen, zijn eerste nacht en ochtend op de rampplek van de MH17. Koens werd eerder door Villamedia uitgeroepen tot Journalist van het Jaar 2014. De Volkskrant laat desgevraagd weten dat het artikel tot nu toe 7195 keer is verkocht. Laatste wijziging: 5 maart 2015, 16:33

De prijs werd in ontvangst genomen door Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque, omdat de buitenlandcorrespondent niet persoonlijk bij de uitreiking aanwezig kon zijn.

Koens liet in in een videoboodschap weten: “Je wil als journalist dat al je stukken zoveel mogelijk gelezen worden. Daarom ben ik er heel erg blij mee”.

Ook zei hij dat hij als freelancer van de opbrengst via Blendle niets kreeg. Waarop Remarque reageerde met ‘dat moet blijkbaar zo zijn.’

Blendle-oprichter Alexander Klöpping: “Er was één artikel in 2014 dat we nu nog steeds kunnen zien in onze statistieken. En ja, het was groot nieuws, maar dat grote nieuws stond in alle kranten en op alle websites. Iedereen wilde toch juist dít verhaal lezen, en dat zegt iets over hoe bijzonder dit artikel was.”

Het is de eerste keer dat de Gouden Pen werd uitgereikt. “Er wordt ongelofelijk veel mooie journalistiek gemaakt in Nederland, en er was nog geen prijs waaruit de waardering van het publiek spreekt”, aldus Klöpping. “Daarom gaan we van de Gouden Pen een jaarlijkse traditie maken”.

Blendle verkoopt losse artikelen uit vrijwel alle kranten en tijdschriften van Nederland. Op dit moment heeft de dienst 220.000 gebruikers. Klöpping: “Het aantal gebruikers groeit in Nederland nog steeds ontzettend snel. We zien dat onze gebruikers voornamelijk columns, interview en achtergrondverhalen lezen.”

Blendle is op dit moment druk bezig met uitbreiding naar het buitenland.

Alle maandwinnaars van 2014 staan op goudenpen.nl.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

_Rene, 5 maart 2015, 09:37

Hoeveel mensen hebben het winnende artikel gekocht? Dat lees ik nergens terug. Misschien omdat dit een ietwat ontnuchterend laag cijfers is? Ben benieuwd.

Pieter Van Maele, 6 maart 2015, 04:40

Het kost freelancers bloed, zweet, tranen én een hoop geploeter om een goede reportage te maken, die dan in dit geval door blendle 7195 keer aan 25 cent wordt verkocht (= 1.800 euro omzet). En als hij erg veel geluk heeft, krijgt de freelancer een gouden pennetje. Waw. Blendle mag beweren wat het wil, maar dit is pure diefstal van auteursrechten.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.