word studentlid

— maandag 7 februari 2022, 08:09 | 0 reacties, praat mee

‘Gebruik sociale media vooral als visitekaartje’

‘Gebruik sociale media vooral als visitekaartje’
© Jip van den Toorn

Erwin van ’t Hof doet promotie-onderzoek naar freelance journalisten. Sanne Poot ís freelancer en reflecteert op de praktijk. In de podcast #freelanceleven bespreken ze de freelance wereld aan de hand van wetenschappelijk papers die Van ’t Hof voor zijn onderzoek gebruikt. Deze keer praten ze met Brenda Stoter Boscolo over aanwezig zijn op sociale media. Laatste wijziging: 8 februari 2022, 10:29

Bewust twittert Brenda Stoter Boscolo vooral in het Engels naar haar 24.000 volgers. ‘Ik weet dat er mensen meelezen van over de hele wereld’, zegt ze. Ze is als journalist vaak in het Midden-Oosten. Ze deed onder meer onderzoek naar de Jezidi’s en mede door het boek dat ze schreef over de laatste genocide op dat volk, is dat nu haar specialisme geworden. Erwin en ik spreken haar over haar gebruik van sociale media aan de hand van de studie ‘It’s about me’ van Serena Miller-­Carpenter et. al.

Hoewel die studie vooral focust op de aanwezigheid van journalisten op Facebook, trekt het wel conclusies die stof tot nadenken geven. Zo zouden mensen in vaste dienst zich online ‘minder professioneel’ gedragen dan freelancers. Dat zou dan komen doordat freelancers minder bestaanszekerheid hebben, en dus beter hun best moeten doen. Stoter Boscolo herkent dat niet helemaal, maar geeft aan dat ze door te twitteren over bepaalde onderwerpen, soms verzoeken ontvangt voor het geven van lezingen.

Publiek
Wel worstelt ze, sinds ze een column in het AD Rotterdams Dagblad kreeg, met haar online zelfpresentatie. En dan vooral over met hoe ze het beeld van iemand die schrijft over haar persoonlijke leven in Rotterdam kan combineren met dat van Midden-Oosten-kenner. ‘Ik vraag me wel eens af wat de mensen die mij zijn gaan volgen vanwege mijn expertise, vinden van mijn Rotterdamse berichten. En andersom.’ Om verwarring te voorkomen en haar publiek te bedienen heeft ze een aparte Facebook- en Twitter-pagina aangemaakt voor ‘Het vergeten volk’, de titel van haar boek over de Jezidi’s. ‘Maar vaak deel ik die berichten toch ook op mijn persoonlijke socials.’

Ze beschrijft haar twittergedrag vooral als ‘zenden’. ‘Ik ga liever geen discussies aan en deel vooral informatie. Mijn eigen artikelen, artikelen van anderen die ik goed vind, analyses daarop.’ Die berichten worden soms veel gedeeld en kunnen ook heftige reacties oproepen. ‘Inmiddels weet ik dat ik de mensen die die berichten sturen gewoon moet blokkeren. Ik doe af en toe een opschoonrondje en dan is het weer een tijd stil.’

Moeten
Persoonlijk ben ik vooral een lurker (ik lees graag, post matig) op socials. Ik gebruik het voor werk, maar heb er een haat-liefde verhouding mee. Het idee dat ik meer met sociale media ‘moet’ doen, zingt wel rond in mijn hoofd. Op LinkedIn geef ik aan dat ik open sta voor klussen en ik heb ook een bedrijfspagina op Facebook. Maar ik merk dat ik niet zo’n online deler ben. Het staat me tegen om content te maken voor megabedrijven als Meta, maar ik blijf aanwezig omdat ik open wil staan voor mensen die hun verhalen met mij willen delen.

Die online aanwezigheid vinden we, als podcasthost Erwin van ‘t Hof ernaar vraagt, allebei wel een must voor freelancers. Mensen moeten je kunnen vinden, op die manier kun je zelf ook anderen vinden.

Zo kwam ik tijdens mijn studie Journalistiek via Twitter aan mijn eerste klus bij het AD Rotterdams Dagblad, de redactie waar ik Stoter Boscolo leerde kennen. Hoe zij toen (rond 2010) al bezig was met zichzelf online profileren, vond ik inspirerend, maar bij vlagen ook intimiderend. Want wat deel je?
In de jaren die volgden heb ik zelf vaak maar half ingezet op socials. Op mijn bedrijfspagina heb ik eens geschreven dat ik écht meer ga delen. Maar ik doe het blijkbaar niet, ik schrijf liever voor andere opdrachtgevers en zie Twitter vooral als een manier om live verslag op te doen. En hoe meer ik erover nadenk, hoe duidelijker mijn beeld wordt over hoe ik sociala media wil gebruiken. Zo min mogelijk, maar ik blijf wel benaderbaar. En ik denk dat het helemaal oké is dat dat per freelancer verschilt.

Dit artikel is een reflectie op aflevering 9 van de podcast #freelanceleven. Beluister die via je podcast-app en deel je ervaringen met hashtag #freelanceleven. De podcast wordt mogelijk gemaakt door het Lira Steunfonds Reprorecht.

Beluister ook de podcast

Geleerd van Brenda Stoter Boscolo:

• Deel artikelen die je boeiend vindt, en voorzie die van commentaar om je profiel beter vorm te kunnen geven.
• Ken je specialismen.
• Om het leuk te houden: blokkeer degenen die je ­aanvallen.
• Je mag je socials best wat minder prioriteit geven, gebruik ze vooral als visitekaartje, zodat mensen je kunnen vinden.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.