Zo laat je internetters betalen met rekenkracht

Uitgevers en mediabedrijven hebben terecht een broertje dood aan software die advertenties blokkeert. Adverteerders trekken immers niet graag de knip voor uitingen die niemand ziet. Toen NU.nl in 2015 zijn bezoekers als een van de eerste Nederlandse nieuwssites vroeg hun adblockers uit te zetten gaf ik (en ik hoop jij ook) daar direct gehoor aan.
Toch zijn er wereldwijd nog altijd meer dan 600 miljoen internetters die een adblocker gebruiken (ik zelf overigens ook, maar niet op media-websites). En waar sites als The Washington Post agressieve middelen in hebben gezet om het uitschakelen van adblockers af te dwingen, slaat Salon een andere weg in.
De Amerikaanse nieuws- en entertainmentsite laat lezers kiezen: óf je zet je adblocker uit, óf je laat ons een stukje rekenkracht van je computer gebruiken om cryptomunten te genereren. Voor het delven van zo’n munt (Bitcoin is het bekendste voorbeeld) moeten ingewikkelde rekensommen opgelost worden. En daar is rekenkracht voor nodig.
Salon gebruikt de dienst CoinHive om de cryptomunt Monero te delven. Ook de Nederlandse website Gamekings laat bezoekers op soortgelijke manier een abonnement bij elkaar verdienen (en internetcriminelen zijn er ook aardig bedreven mee). Een slimme manier om lezers niet te vermoeien met advertenties, en toch geld te verdienen als je het mij vraagt.
Praat mee