banner anp

— woensdag 28 januari 2009, 10:49 | 0 reacties, praat mee

Wurgcontracten

Terwijl dagbladuitgevers halsreikend uitkijken naar de resultaten van de commissie-Brinkman die nadenkt over innovatie in hun sector, sluiten zij en andere uitgevers tegelijkertijd wurg­contracten met hun freelancers. Zo ver onze inventarisatie reikt, spant de Telegraaf Mediagroep (TMG) de kroon. Net als bijna alle uitgevers willen ze het werk van schrijvende en fotograferende freelancers zonder extra te betalen eindeloos kunnen hergebruiken. TMG wil bovendien alle eerder geleverde diensten onder het nieuwe contract laten vallen. En het concern wijst alle aansprakelijkheid af die mogelijk kan voortvloeien uit de publicatie van teksten of foto’s van freelancers.

En dan de vergoedingen. AD Nieuwsmedia gaat uit van een uurtarief van 12 tot 17 euro. Wegener van 14 euro. Andere media zijn minder transparant, maar over de volle breedte wordt journalistiek werk zeer matig betaald. Pas als journalisten voor andere bedrijven en vaak ook vaktijdschriften of overheden gaan werken, krijgen ze enigszins normale uurtarieven.

Uitgevers zullen ongetwijfeld aanvoeren dat zij slechts de markt volgen. Er is voldoende aanbod van mensen die genoegen nemen met een lage betaling. En uitgebreid hergebruik moet wel worden afgekocht omdat er inmiddels zoveel websites en andere uitgaven zijn, dat niet bij te houden is wat van wie waar precies wordt gepubliceerd.

Freelancers stellen daar terecht tegenover dat journalistiek een vak is dat fatsoenlijk moet worden betaald. Het is vreemd dat de reclamebranche en de bedrijfsjournalistiek dat wel zien en veel uitgevers niet. Extra vreemd omdat diezelfde uitgevers hun vaste personeel doorgaans wel fatsoenlijk belonen.

Maar freelancers hebben het ook aan zichzelf te wijten dat ze slecht worden behandeld. Steeds zijn er mensen te vinden die voor nog minder het werk willen doen. Daarom is het initiatief van de freelancers van het Eindhovens Dagblad zo slim. Met een paar freelancers kun je als krant nog wel ruzie maken, maar met 69 van de 79 medewerkers niet. Dus kunnen ze op gesprek komen bij de hoofdredactie. Niet dat daarmee het pleit al beslecht is, maar het is een begin.

Tegelijk is het een goed voorbeeld voor andere freelancers die naar een manier zoeken om een vuist te maken tegen hun opdrachtgevers.

Lees ook het achtergrondartikel: Niet tekenen, specialiseren!

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.