data als kans

— woensdag 30 juni 2010, 12:42 | 0 reacties, praat mee

Woestijnvis

Vlaamse kranten brachten in aanloop naar de verkiezingen gretig deonderzoeksresultaten van een nieuw peilingbureau. Volgens Data Driven had de liberale kiezer meer en betere seks dan de groene, brachten kiezers nog slechts 27 seconden door in het stemhokje, terwijl ze daar vroeger minuten treuzelden, en nog zo van die leuke weetjes. Helaas, Data Driven bleek een imaginair bedrijf, in het leven geroepen door het
televisieproductiehuis Woestijnvis, dat voor een programma wou nagaan hoe makkelijk het is fake-berichten in de pers te krijgen. Heel makkelijk dus.

Laatste wijziging: 12 juli 2010, 11:27

Het is niet de eerste keer dat iemand dat punt maakt. Het is ook niet de eerste keer dat meteen alle mediacritici erop springen om de stilaan afgezaagde mantra te herhalen: door de commerciële druk rest de journalisten geen tijd om hun verhalen te checken. Schaf die commercie af en morgen wordt ieder verhaal tien keer gecheckt. Kom zeg.

Data Driven had een professionele website, met daarop indrukwekkende referenties, en hun telefoon werd beleefd opgenomen en journalisten konden er nog wat bijkomende quotes krijgen. Wat hadden we dan wel moeten doen: gaan kamperen aan hun deur, al hun balansen opvragen bij de Nationale Bank? Dat doe je niet voor wat niet meer dan een leuk en cursief gebracht berichtje is.

De meest bevraagde journalisten de afgelopen maand waren de politico’s van de redactie, die de verkiezingen, de stormen in de partijen en het beginnende formatieberaad aan het volgen zijn en dagen van tien uur en meer kloppen. Niemand heeft hun kunnen betrappen op een fout of een niet gecheckt bericht.

Heel eenvoudig omdat ze met de core-business van hun krant bezig waren: maatschappelijk relevante informatie en achtergronden brengen. Ze hebben dat perfect gedaan in een commerciële mediaomgeving. En gelukkig hebben ze geen uren kostbare tijd verloren om dit soort geinige onzin te checken.

Ernstig nieuws verdient al de aandacht en professionele benadering, de.verstrooiing die de krant ook biedt, ach, wij nemen dat niet au serieux, en de lezer ook niet.

Bekijk meer van

Yves Desmet België

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.