— vrijdag 6 november 2020, 09:30 | 0 reacties, praat mee

Wijzigingen in de Mediawet met ingang van deze maand van kracht

© ANP / Robin van Lonkhuijsen

De Mediawet is met ingang van 1 november van dit jaar op enkele punten gewijzigd. In de gewijzigde wet zijn vooral de regels voor lineaire mediadiensten (zoals televisiezenders) en on demand diensten grotendeels gelijk getrokken. De wijzigingen waren nodig omdat de scheidslijn tussen traditionele mediadiensten en de zogenoemde mediadiensten op aanvraag de laatste jaren is vervaagd.

Dankzij de wetswijziging moeten ook streamingdiensten zich nu aan de Mediawet houden. Met name regels voor het herkenbaar maken van reclame, sponsoring en productplaatsing zijn in de gewijzigde wet gelijk getrokken. Daarnaast moet de Kijkwijzer ook bij streamingdiensten worden toegepast en zijn mediadiensten verplicht aangesloten bij het NICAM, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media.

Daarnaast wordt het maximum percentage aan reclame niet langer berekend per klokuur. Volgens de gewijzigde wet mag er 20 procent reclame worden uitgezonden tussen 06:00 en 18:00 uur en mogen reclames vrij worden verdeeld. Voorheen werd dat per uur bekeken: van iedere zestig minuten zouden er twaalf aan reclame mogen worden besteed. Ook tussen 18:00 uur en 00:00 uur zijn de reclameminuten vrij te verdelen.

Omdat streamingdiensten met ingang van november ook onder de Mediawet vallen, zijn ze ook verplicht minderjarigen te beschermen tegen content die schadelijk voor hen kan zijn. Bijvoorbeeld door te voorzien in een systeem waarmee ouders bepaalde video’s kunnen afschermen voor jonge kijkers. Ook moeten de platforms kijkers beschermen tegen content die aanzet tot geweld. Het verspreiden van zulke content is strafbaar.

De gewijzigde Mediawet moet ook leiden tot betere Europese samenwerking bij on demand diensten. Volgens Europese richtlijnen, die in de Mediawet zijn opgenomen, moet minstens 30 procent van het aanbod op streamingplatforms als Netflix uit Europa afkomstig zijn. De verplichting geldt niet voor streamingdiensten met een klein publiek. Meer bij het Commissariaat voor de Media

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.