wijsheid
Wat is wijsheid? Alle energie die je als journalist en dagbladuitgever hebt inzetten op je papieren product of zo snel mogelijk de basis verbreden en vooral denken in termen van content? Voor de eerste variant spreekt dat het uitgeven van kranten een bekende truc is en bovendien tot op de dag van vandaag winstgevend. En je kunt kranten op vele manieren maken en vast en zeker slimmer en goedkoper dan nu in Nederland veelal gebeurt. Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar het is in elk geval de filosofie van De Persgroep die het bij PCM nu voor het zeggen heeft.
Zoals uit de reportage over de Vlaamse kranten van De Persgroep blijkt, geloven de Vlamingen in papier. Of anders gezegd, ze geloven in initiatieven waarvan ze kunnen uitrekenen dat het geld oplevert. En ze geloven in merken. Beter een goede, winstgevende krant die AD heet, dan allerlei initiatieven onder andere namen en via andere kanalen die weliswaar veel potentie hebben, maar voorlopig slechts geld kosten.
Of is dat de weg naar het einde? Want bij het papieren producten is de groei er toch uit. Sterker nog, elk jaar haken meer lezers en adverteerders af en die zijn vervolgens terug te vinden op het internet. Wie wil overleven, moet zijn lezers en adverteerders volgen. Daarbij is niets heilig. De vorm van het product, de manier van produceren en de wijze van distribueren. Mecom, onder aanvoering van David Montgomery, is er een warm pleitbezorger van.
Zo ontstaat in Nederland een interessante situatie. Welke aanpak werkt? Misschien en hopelijk wel alle twee. Wie weet uiteindelijk de slag om de lezer en de adverteerder te winnen?
Journalistiek gezien blijf ik de meeste twijfel houden bij de aanpak van Mecom. Weliswaar is De Persgroep streng voor zijn journalisten, maar ze stellen wel onafhankelijke journalistiek centraal. Mecom in de persoon van Montgomery verklaart dat tot een achterhaald en zelfs inhoudsloos begrip. Lezers willen er niet voor betalen, dus heeft het geen bestaansrecht, stelt Montgomery. Journalisten moeten communicatie centraal stellen en niet hun eigen product.
Ik vraag me af of Montgomery het kind met het badwater weggooit. Als er geen journalist is die zaken signaleert, aanzwengelt en onthult, is er niets te verspreiden, geen linkje toe te voegen of discussie te starten. Ik ben erg benieuwd of de duizendpoot die contentmanager gaat heten nog wel tijd overhoudt voor zijn journalistieke taak.
Praat mee
1 reactie
Marinus Jansen, 13 augustus 2009, 19:44
Misschien heeft Dolf Rogmans wel het grootste gelijk van de vismarkt - maar helpt dat om lezers (en in hun voetspoor: adverteerders) te behouden ?
Mijn krant levert me elke ochtend vier pagina’s binnen- en buitenlands nieuws dat ik voor 99% al de middag en avond daarvoor via internet, radio en tv heb meegekregen. Dan zijn er nog drie sportpagina’s met vette koppen oer types die volledig van de echte wereld zijn losgezongen en dan kom ik bij het regionale/plaatselijke nieuws dat nog wel eens echt nieuws bevat. Maar ik begrijp de buurman die datzelfde nieuws een keer in de week uit zijn gratis huis-aan-huisblad (inderdaad, ook van Wegener) leest en het bespaarde krantengeld graag omzet in een gezellig weekendje uit.