word studentlid

— vrijdag 3 april 2009, 17:28 | 4 reacties, praat mee

‘Bezuinigen kan alleen nog op journalisten’

Bij het Wegener-concern kan niet meer worden bezuinigd. Alleen in de redactiekosten kan nog 'fors worden gesneden'. Dat schrijft de Raad van Bestuur vrijdag in een verklaring. Daarom wil de Raad van Bestuur de freelancebudgetten terugschroeven en elke journalist die weggaat niet meer vervangen. Over gedwongen ontslagen wordt niet gerept. De Raad van Bestuur komt met de uitleg nadat de Centrale Ondernemingsraad van Wegener en de NVJ woensdag inzage hebben gehad in de financiële situatie van het bedrijf. Wegener meldt daarover dat de inkomsten van advertenties en abonnementen terugvallen en dat er sprake is van een zeer zorgwekkende situatie. Maar tegelijk wordt in de verklaring geen enkel cijfer genoemd. Laatste wijziging: 6 april 2009, 11:12

De NVJ wilde een financiële toelichting omdat vorig jaar is afgesproken niet meer op de redacties te bezuinigen. In december werd al duidelijk dat Wegener van die afspraak af wil. Algemeen secretaris van de NVJ, Thomas Bruning, wil nog niet ingaan op de cijfers die hij inmiddels heeft gezien. ‘Wat de inzet gaat worden, zal komende week bekend worden. Begin volgende week gaan de vertegenwoordigende organen met elkaar de situatie bespreken.’

Er is al wel een afspraak gemaakt met de Raad van Bestuur van Wegener voor een vervolggesprek. Want dat er iets moet gebeuren, daar zijn de meeste het wel over eens. Henk Snijders van de redactiecommissie van het Brabants Dagblad: ‘We kijken wat we kunnen doen om de vooral jongere redacteuren die net zijn aangenomen te behouden op de een of andere manier. Het zou jammer zijn als we die zouden verliezen.’

In de praktijk is Wegener al begonnen met het bezuinigen op freelance medewerkers, blijkt uit een rondgang langs (freelance) medewerkers van het concern. Freelance fotografen en journalisten die al decennia lang verbonden zijn met de krant, krijgen de laatste maanden minder opdrachten dan voorheen. Sommigen voor de helft minder. Bij de Gelderlander vullen stagiaires hun plek op. De Raad van Bestuur stelt nu voor om uitbesteed werk nog verder terug te dringen.

Enkele citaten uit de verklaring van de Raad van Bestuur:

Duidelijk zal zijn dat de huidige economische ontwikkelingen radicaal verslechterd zijn ten opzichte van zomer 2008. Wegener ziet zich hierdoor gedwongen het strategische pad waarvoor zij gekozen heeft opnieuw te bezien. Dat houdt niet in dat visie of einddoel wijzigen (te weten de transformatie van print- naar contentleverancier), wel dat de weg er naar toe snel en adequaat bijgesteld moet worden. Directe aanleiding is de vaststelling dat de kostenmaatregelen die doorgevoerd zijn/worden (Delta), door direct toedoen van de crisis niet leiden tot een kostenniveau dat – in relatie tot het sterk en structureel aangetaste niveau van inkomsten - de continuïteit van de onderneming kan waarborgen. De factoren en ontwikkelingen die in belangrijke mate bijdragen aan deze bijzonder zorgwekkende situatie zijn bekend. Echter, ze zijn door de huidige economische situatie dermate snel verslechterd, dat ze tot direct ingrijpen nopen. Het betreft:
• De scherpe terugloop van de algemene advertentiemarkt (merken & diensten).
• Het door de crisis sterk versnelde structurele wegvallen c.q. ernstig verzwakken van specifieke pijlers binnen de advertentiemarkt (personeel, huizen, auto’s). Omzet in deze segmenten komt naar onze inschatting ook na de recessie niet meer op een eerder niveau terug.
• De gestage daling in de oplage-/consumentenmarkt welke zich onder druk van de economische crisis dreigt te versnellen. Ook hiervan weten we dat verloren volumes niet terugkeren. 
• De ingrepen op het gebied van kostenbesparing hebben zich voornamelijk gericht op backoffice, staf, drukkerijen en commercie. Daar zit geen of nauwelijks nog potentieel tot rationalisatie.

De toekomst van Wegener wordt bepaald door:
• De acceptatie dat kostenbesparingen noodzakelijk zijn en dat deze ruimte gevonden moet worden bij het inhoudelijk vervaardigen en samenstellen van het product en daarmee bij de redacties. Dit gezien het feit dat elders in de organisatie geen ruimte voor rationalisatie meer bestaat.
• De acceptatie dat de functie van ons product naar de lezers aan verandering onderhevig is, maar geapprecieerd en relevant moet blijven. 
• De acceptatie dat bereik en daarmee het ontwikkelen van crossmediale producten noodzakelijk blijft. En dat daartoe ter dekking van daarmee gepaard gaande kosten zeker samenwerking met commercie vereist is.

Dat betekent concreet dat het onvermijdelijk is dat nu fors gesneden moet worden in de kosten van de redacties.

Voor de korte termijn zal daarbij onder andere strikt gestuurd worden op:
• het niet verlengen van tijdelijke contracten;
• het terugdringen van uitbesteed werk (dus flexibel zijn in besteding van freelance budgetten);
• het niet, of niet volledig, vervangen bij vertrek;
• het direct naar beneden bijstellen van de bezetting bij het uit de markt nemen van uitgaven, edities e.d.
• het waar nodig (op basis van functioneren) en mogelijk komen tot individuele afspraken inzake vertrek, zonder dat vervanging nodig is.

De ruimte voor deze bijstellingen in bezetting zal onder andere vergroot moeten worden door:
• het ontdubbelen van werkzaamheden ten behoeve van crossmediale initiatieven door het instellen van een centrale regiefunctie (gebruik maken van beschikbare kennis en tools);
• slimmer omgaan met de (gemeenschappelijke) bronnen door samenwerking en het optimaal benutten van synergie;
• kritischer sturen op output van individuele medewerkers;
• wijzigingen in technische ondersteuning van de redacties waardoor de huidige applicaties efficiënter gebruikt worden;
• het uniformeren van redactieprocessen en systemen waardoor een hogere mate van stabiliteit van de infrastructuur bereikt wordt én gebruikt gemaakt kan worden van best practice ervaringen.

Bekijk meer van

Wegener

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Peter, 4 april 2009, 16:55

Misschien ook handig om in dit uitvoerige stuk te melden dat we het hebben over 950 journalisten voor 7 dagbladtitels…

Kaj, 5 april 2009, 18:29

Gezien de gebeurtenissen bij bepaalde Amerikaanse kranten, zou ik toch even de boeken geheel geopend willen zien als ik journalist was bij het AD.

Enkele Amerikaanse krantenuitgevers kondigden afgelopen jaar ook grote bezuinigingen aan, omdat er zogenaamd grote verliezen werden gedraaid.

Later, toen de cijfers uitlekten, bleek dat die kranten winst maakten. Alleen: niet genóeg winst, vonden de aandeelhouders.

nightshifter, 6 april 2009, 03:39

Dagbladen zouden zich eens af moeten vragen of ze zo niet in een negatieve spiraal terechtkomen. Heb drie jaar bij een regionaal dagblad gewerkt, daar zaten toen al redacteuren die amper meer buiten kwamen, ivm de werkdruk. Veel zaken werden ivm tijdswinst telefonisch afgehandeld, en intussen maar klagen dat ze niet wisten wat er echt in de dorpen leefde.(bijvoorbeeld toen ergens drie weken lang geen vuilnis werd opgehaald. ja, maar daar hebben de lezers zelf niet over getipt. Nee, rij dan eens een rondje).
Intussen haken diezelfde lezers af omdat ze berichtgeving missen over datgene wat hen bezighoudt, cq ze de kwaliteit niet voldoende vinden.(bv een bron ipv meerdere ivm tijdsdruk/gemakzucht).

Karin Huts, 6 april 2009, 13:07

Wegener betaalde toch al superslecht. Dat was een lachertje. Voor 30,- moest je op pad, interview doen, foto nemen en de uitwerking opsturen. Ik ben er meteen mee gekapt. En wat de chef van Wegener toen zei: ‘Je prijst jezelf uit de markt’.
A, mehoela. Ze hebben nu zichzelf uit de markt geprijsd. Als ik was doorgegaan met die opdrachten van hun, was ik nu al failliet geweest. Heb nu een goed lopend tekstbureau met 8 man in dienst.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.