Wegener: dikkere krant, minder mensen
De Persgroep gaat fors investeren in de kranten van Wegener. De zeven krantentitels krijgen een derde katern. Vanaf het voorjaar krijgen de lezers in het weekend een magazine voorgeschoteld. Ook digitaal wordt fors geïnvesteerd. Dat moet wel gaan gebeuren met vierhonderd mensen minder. Op de redacties verdwijnen 154 banen. Bij de andere afdelingen gaan nog eens bijna 250 banen verloren.
Dat kregen circa 250 medewerkers van Wegener donderdag te horen van topman Christian van Thillo van De Persgroep tijdens een personeelsbijeenkomst in Doorn. Hij schetste wat er gaat gebeuren zodra de Autoriteit Consument en Markt toestemming geeft voor de overname van Wegener. De verwachting is dat dat volgende maand gaat gebeuren.
De kranten zullen beduidend dikker worden met door de week 56 tot 64 pagina’s. Het nieuwe, derde katern bevat verhalen over gezondheid, show en andere thema’s. Het eerste katern moet “nationale allure” krijgen. Het katern wordt gemaakt door de redactie van het Algemeen Dagblad (ook Persgroep). De Persdienst van Wegener wordt opgeheven.
Er komt één centrale nieuwsdienst in Rotterdam. Eindredacteuren en vormgevers steken artikelen in een apart AD- en Wegener-jasje.
De regio blijft verpakt zitten in het tweede katern.
Om de lezer niet af te schrikken, wordt de vernieuwing in fasen doorgevoerd. Begonnen wordt met de extra pagina’s. De tweede stap volgend jaar zal zijn het invoeren van het derde katern genaamd: &. Daarna zal een restyling gaan plaatsvinden.
Circa twintig miljoen euro gaat De Persgroep investeren in online. Zo komen er nieuwe apps. Tweede doelstelling is om meer bezoekers online te genereren.
Topman Jaak Smeets maakte een vergelijk met enkele kranten van het Vlaamse krantenbedrijf Concentra. Die hebben 200.000 unieke bezoekers per dagen, tegenover cira 65.000 bij de Wegener-titels.
Het opgaan van Wegener in De Persgroep heeft personele gevolgen aan de top. Voor CEO Susan Duinhoven (Wegener) is na de overname geen plek meer. Erik van Gruijthuijsen, nu directeur uitgever Wegener-Zuid, wordt journalistiek directeur AD/Regiogroep. Zakelijk hoofdredacteur Bart Verkade van AD Nieuwsmedia wordt directeur AD/regiogroep en hoofdredacteur Jan ‘t Hart van de Persdienst treedt toe tot de hoofdredactie van de centrale redactie in Rotterdam.
Een bezoeker van de bijeenkomst in Doorn zegt in een reactie dat de plannen grote indruk hebben gemaakt op de aanwezigen. De rest van het personeel wordt later vanmiddag ingelicht. “De boodschap werd door Van Thillo vol passie verkondigd. Er is weer vertrouwen in de toekomst.” Wel is het volgens de bezoeker de vraag of een onderdeel van het plan niet in strijd is met het redactiestatuut van de kranten. “Ingrijpen in het eerste katern per titel zal niet meer kunnen. De vraag is hoe de hoofdredacteuren met dit gegeven om zullen gaan.”