word actief nvj klein

— vrijdag 13 september 2013, 08:26 | 2 reacties, praat mee

Weg met Villa­media!

Laten we elkaar geen mietje noemen, of hoe zeg je dat ook alweer. Het is de hoogste tijd dat Villamedia papier loslaat en verder gaat als digitale uitgave. Ja, echt. Om de haver­klap wordt mij verteld dat de frequentie waarmee mijn column verschijnt, om financiële redenen is verlaagd. U krijgt dus minder columns voor hetzelfde geld. En dat geldt ook voor de rest van het papieren blad. Laatste wijziging: 7 februari 2014, 21:25

Minder voor meer: dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik kan me nog herinneren dat wij bij BNR Nieuwsradio na de eerste maanden van berichtgeving over de val van Lehman Brothers zelf geraakt werden door de crisis. Terwijl we berichtten over tegenvallende inkomsten van allerlei bedrijven, zwaaiden we collega’s uit waar geen plek meer voor was. En gek genoeg kwam het toch onverwacht. Terwijl we bovenop het nieuws zaten.

Maar dat was op een moment waarop we lang geen crisis hadden meegemaakt. We waren verlamd en konden alleen nog maar meekrimpen. Inmiddels zijn we aan de crisis gewend. We weten allang hoe laat het is en daardoor moeten we inspelen op de ‘veranderende markt’. Ik vind dat Villamedia daarin een voorloper zou moeten zijn. Niet alleen vertellen over kranten en bladen die digital-only worden, maar zelf het voorbeeld geven.

In de film ‘Jobs’ die net uit is zegt Steve Jobs het zo mooi: ‘We willen geen “me too-product” maken’. Geen gewone computer zoals die van de concurrent. Jobs wilde vernieuwen. ‘Hippie met een businessplan’ Daan Roosegaarde in Zomergasten zei het zo: ‘Natuurlijk kun je straatverlichting voorzien van zonnepanelen, maar dat is zoiets als dat je moeder op Facebook alles gaat liken. Je kunt voor die straatverlichting ook iets heel nieuws bedenken: een glow-in-the-dark-road.’

Ik weet het: journalisten zijn de conservatiefste mensen op aarde. Maar we zullen er toch echt aan moeten geloven, al zullen leden van de NVJ schrikken. Ik leidde laatst een brainstorm over de toekomst van de NVJ en wierp deze knuppel in het hoenderhok. Een gekrakeel werd het, met uitspraken als: ‘Dat blad is nog de enige reden waarom ik lid ben!’

Dat lijkt me dan een argument bij uitstek om er snel alleen een digitale versie van te maken. Want ik neem niet aan dat het aanraken van papier de belangrijkste reden is om Villamedia te lezen. Het gaat uiteindelijk om WAT er in het blad staat toch? Daarbij is er al een goede website.

Dus Villamedia: blijven we berichten over de papieren wereld die om ons heen instort, of laten we zelf zien waar het met ons vak naartoe gaat? Neem een radicale beslissing. Vergeet het papier en gebruik het vrijkomende bedrag van druk en distributie voor goede verhalen (en columns).

Bekijk meer van

Villamedia De Dag

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Theo Leoné, 26 september 2013, 14:32

Och, je enthousiasme is geprezen. Maar de beste informatie lees ik nog steeds op papier. Dan heb je minder last van spam.
Theo Leoné

J.C. Roodenburg, 29 september 2013, 11:10

Oude collega’s van mij - ze gaan nauwelijks meer met hun tijd mee - lezen inderdaad uitsluitend de papieren versie. Maar van de journalisten onder de 65 jaar mag je minstens verwachten dat zij met nieuwe digitale technieken (zoals de Ipad) kunnen omgaan. Daarom zal de overschakeling van papier naar digitaal geleidelijk moeten gebeuren door bijvoorbeeld de papieren Villa Media minder te laten uitkomen en met daarin steeds meer verhalen die eigenlijk alleen de ‘oudjes’ lezen. Misschien iets voor de Sectie Plus? Zij heeft trouwens ook te maken met een toenemende digitalisering. Al is het alleen maar door haar communicatie.
Van de producten waarvoor ik bijdragen lever hebben alleen De Oud-Rotterdammer, De Oud-Utrechter en De Oud-Hagenaar nog een (lange?) papieren toekomst. Ik neem maar als voorbeeld De Oud-Rotterdammer. Weinigen weten dat de papieren oplage (122.000) inmiddels hoger is dan het AD Rotterdams Dagblad. En dan moet tevens bedacht worden dat deze nostalgische krant erg veel meer wordt doorgegeven aan kennissen, vrienden, buren enz.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.