word studentlid

— vrijdag 21 juni 2019, 09:44 | 1 reactie, praat mee

Website ‘Als het ongeveer maar klopt’ moet journalisten ‘cijferwijzer’ maken

Website ‘Als het ongeveer maar klopt’ moet journalisten ‘cijferwijzer’ maken
AGE Fotostock / Peter Scholey

“Een goede journalist kan rekenen. Want een journalist die niet kan rekenen is eenvoudig te misleiden. En dat is precies wat je niet wilt, als waarheidsvinding je vak is.” Met die woorden opent de nieuwe website Als het ongeveer maar klopt. De door journalisten Winny de Jong en Lars Boogaard gebouwde website moet journalisten ‘cijferwijzer’ maken. Laatste wijziging: 21 juni 2019, 09:45

Als het ongeveer maar klopt geeft journalisten luchtige rekenvoorbeelden om hen zo de basisprincipes van cijfers bij te brengen of om deze op te frissen. De in vijf hoofdstukken opgedeelde site is compact en is in zijn geheel in een slordige twintig minuten te lezen. Daarnaast is er een PDF-bestand met een beknopte samenvatting, dat als handig naslagwerk kan dienen.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

quistpr, 21 juni 2019, 10:47

Zeer zinnig en helaas erg noodzakelijk.  Ik verbaas me al jaren dat journalisten veelal cijferschuw zijn. Een rapport met cijfers of tabellen wordt te vaak met de nek aangekeken en wordt er niet kritisch genoeg naar de cijfers gekeken.

Nu ligt dat ook deels aan de opleiding. Met havo zonder wiskunde, of economie 1 kun je naar de school voor journalistiek. En op de scholen wordt ook weinig aandacht aan cijfers geschonken.

Sterker ooit kreeg ik een discussie met een economiedocent op Fontys over een toetsvraag. Mijn antwoord was fout, toen ik zijn oordeel in twijfel trok, antwoordde hij: Uiteraard is jouw antwoord ook goed, maar de toets moet geschikt zijn voor mensen die nog nooit economie hebben gehad.

Een bijscholing op dit vlak is erg nuttig. Ik heb er zelf nog dagelijks profijt van dat ik Economie en Wiskunde (statistiek op VWO) niveau heb gehad en later bedrijfskunde heb gestudeeerd.


Overigens zie ik de aandacht voor cijfers wel groeien. Er zijn steeds meer media die datajournalisten hebben (Ook het ANP) en media als Volkskrant, RTL en AD brengen ook vaker dataverhalen, maar veelal zijn dat gespecialiseerde journalisten. Het zou goed zijn als redacties hun mensen zouden bijscholen op dit vlak

(PS als je kijkt hoeveel andere bedrijfstakken in bijscholing stoppen, steekt de journalistiek daar bleekjes bij af. of vergis ik me?)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.