foj 2019

— vrijdag 21 oktober 2011, 17:12 | 0 reacties, praat mee

‘We willen meetellen’

De Persgroep koppelde de internetredacties van de Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool in maart los van de kranten en zette ze bij elkaar in Rotterdam. Daar had de beroepsgroep nogal wat kritiek op. Hoe gaat het nu het stof is neergedaald?

Nadat de Persgroep begin dit jaar bekend maakte de internetredacties van de Volkskrant, Trouw, AD en Het Parool los te koppelen van de kranten om ze samen te voegen tot één grote webredactie in Rotterdam, was de kritiek niet van de lucht. De krantensites zouden op slinkse wijze de nek worden omgedraaid. ‘Digitale euthanasie’, klonk het. Vooral vanuit de hoek van de Volkskrant klonk gemor. Daar was immers jarenlang ingezet op een stevige, goed geïntegreerde webredactie de newsroom die letterlijk het hart van de redactie vormde. Het was het paradepaardje van oud-hoofdredacteur Pieter Broertjes, die er tot zijn vertrek ‘Wat doen die rare kwieten in het hoekje op de redactie nu eigenlijk?’

In 2010 voor bleef vechten. Oud-hoofd online van de Volkskrant, Geert-Jan Bogaerts sprak in een opinie op website van De Nieuwe Reporter van ‘afbraak van een paar van de mooiste nieuwssites die Nederland kent’. Dat er iets zou veranderen voor de internetredacties van de kranten die de Vlaamse Persgroep in
2009 overnam, kon iedereen op zijn klompen aanvoelen. Als de Belgen ergens om bekend staan, is het dat ze wars zijn van pionieren, en al helemaal zonder businessmodel. In Nederlandse krantensites werd goed geïnvesteerd in video’s, blogs, dossiers, subsites maar er werd weinig tot niets aan verdiend en
qua bezoekersaantallen werden ze links en rechts ingehaald door met name NU.nl, een fenomeen waar ze in België waar de grote nieuwssites nog altijd het domein zijn van kranten en tv-zenders met grote verbazing naar keken. ‘De conclusie was al gauw dat we er niet geweldig voor staan op internet’, zegt
Franssen. Hij was voorheen adjunct van de gezamenlijk opererende Vlaamse krantensites van De Persgroep en werd in 2009 naar Nederland gehaald om hier de activiteiten online in goede banen te leiden.

‘De Persgroep is gewend marktleider te zijn. We willen meetellen, en dat doen we nu niet.’ Door de webredacties bij elkaar te zetten en los te trekken van de kranten denkt de Persgroep weer bovenaan ‘de hitparade van de nieuwssites’ te komen staan. Het is een model naar Vlaams voorbeeld; ook de webredacties van de Vlaamse kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen staan los van de papieren versie en werken sinds 2006 samen. De filosofie: krantenredacteuren maken kranten, webredacteuren maken sites. Franssen: ‘Online heeft z’n eigen dynamiek. Het web is in alles anders: in deadlines, inhoud, opmaak, nieuwskeuze.’ Volgens hem komt dat veel beter tot zijn recht als de webredacties onder Hoofdredacteur Bart Franssen op de redactie van de verzamelde internetredacties van de Persgroep

Het juk van de krantenredacties die volgens Franssen niet altijd even goed begrepen wat ‘die rare kwieten in het hoekje op de redactie nu eigenlijk deden’ uit zijn. ‘Ik blijf er bij dat we goed met elkaar moeten blijven praten, en gebruik moeten maken van de kennis die er op redacties is. Maar webredacteuren moeten zelf stukken gaan maken. En dan stoppen we meteen met doorplaatsen van krantenkopij, anders maak je lezers wijs dat het allemaal niks waard is omdat het gratis op het net staat.’ Dus kreeg internet in maart een eigen afdeling in Rotterdam, op de bovenste verdieping van het pand waar ook het AD en NRC nog huizen aan de Marten Meesweg in de Alexanderpolder. Als volgend jaar het huurcontract afloopt, vertrekken ze met het AD naar het voormalige Stationspostkantoor Central Post in Rotterdam.

Tien nieuw aangetrokken jonge redacteuren die samen de centrale newsroom vormen, verzorgen daar voor alle vier de sites het nieuws dat van de persbureaus komt. ‘Dat deden we in meer of mindere mate vier keer in dit huis, dus dat hebben we gecentraliseerd.’ De bestaande webredacties zijn daarnaast grotendeels intact gebleven (drie redacteuren verhuisden om persoonlijke redenen niet mee naar Rotterdam, maar werden wel vervangen). Dat zijn er tien voor het AD, negen voor de Volkskrant en voor de kleinere spelers Trouw en Het Parool ieder drie. Franssen: ‘Omdat die mensen zich niet meer bezig hoeven te houden met de wires, kunnen zij werken aan wat we de unieke sterke punten van de sites noemen. We hebben afgesproken dat ad.nl moet uitblinken in sport, showbiz en female. Vk.nl in politiek, cultuur en opinie. Trouw: ecologie en levensbeschouwing. Parool, heel simpel: Amsterdam en Ajax.’ Tot slot werken er ’s nachts twee redacteuren vanuit een andere tijdszone zodat de sites 24 uur per dag up to date blijven. Een van hen is Henrico Prins, oud-Volkskrantredacteur die tegenwoordig in Nieuw Zeeland woont.

Binnenkort komt er een derde bij. Om het groepsgevoel te vergroten is de hele ploeg een avond naar Scheveningen geweest. ‘Wat geëindigd is in flink gezuip en een zeeduik om half zes in de ochtend. Meteen daarna stond er een team. Je had niet meer dat eilandje van vk.nl dat een beetje schuins zat te kijken naar de jongens van het AD.’ Dat de operatie een verkapte bezuiniging zou zijn, zoals vaak gehoond, kan Franssen niet meer horen. ‘Alsof we een wolf in schaapskleren zijn, dat is niet zo. We zijn van 26 naar 36 fte gegaan. Vertel mij dan maar waar die besparing zit. Als we bespaard hadden, dan hadden we onze ambities opgeborgen. We hebben onze ambities juist aangescherpt: we willen groeien.’ Wat hem betreft is de aparte business- unit Persgroep Digital die de Persgroep twee weken geleden opstartte voor alle digitale merken in zowel Nederland als België daar een bewijs van. Met de unit waar dus ook de Nederlandse krantensites onder vallen, wil de Persgroep een nadrukkelijker focus op digitale ontwikkelingen.

Franssen: ‘Dat geeft aan dat de Persgroep internet serieus neemt, dat we er toekomst in zien.’ Rijst wel de vraag wie online nog het merk ‘Volkskrant’ of ‘Trouw’ bewaakt nu er zo hecht wordt samengewerkt, losgezongen van de fysieke kranten. In principe is Franssen daar verantwoordelijk voor, legt hij uit. Samen met de hoofdredacteuren van de kranten heeft hij een beginselverklaring opgezet. ‘Die moet er voor zorgen dat bijvoorbeeld Philippe Remarque overmorgen niet doodongelukkig is met wat er allemaal op vk.nl gebeurt. Ik heb hun vertrouwen gekregen. Daar bedank ik ze ook voor.’ Wat overigens niet wil zeggen dat de inhoud van de sites ineens geen onderwerp van gesprek meer is. ‘Er zijn wel eens conflicten. Weinig met hoofdredacteuren, wel met redacteuren. We maken soms opportunistische keuze’s waarvan we weten dat we ermee kunnen scoren, dat moet ik niet wegsteken. Koppen of foto’s waarvan krantencollega’s vragen: Moet dat nou? Dat zouden we in de krant niet doen.Nee natuurlijk niet, maar we doen het ook niet in de krant; we doen het op de site. En daar gelden andere doelen en andere wetten. Wij doen bijvoorbeeld vaker iets met geruchten. Als Wouter Bos een persconferentie aankondigt en Frits Wester vervolgens twittert dat hij bekend zal maken uit de politiek te stappen om voltijds papa te worden, dan brengen wij dat. Krantencollega’s zeggen dan: Dat heb je niet gecheckt!Maar Frits Wester is niet zomaar een uil. Als je op je site zet: Dat zegt Frits Wester, politiek verslaggever van RTL, dan heb
je je plicht gedaan. Zo werkt het internet. Daar zijn wij veel minder dogmatisch in dan de krantencollega’s.’ Nu de nieuwe werkwijze een halfjaar onderweg is, kan Franssen een voorzichtige balans opmaken. ‘Ik heb het gevoel dat we op ad.nl en op vk.nl, en in mindere mate op de sites van Trouw en Het Parool, iets zien dat vrijwel uniek is op het Belgische en Nederlandse internet. Namelijk dat er eigen, onderscheidende content van de webredacties opstaat.’

Bij ad.nl ziet hij dat mede dankzij een drukke sportzomer nu ook terug in de cijfers. ‘Momenteel zitten we gemiddeld op een half miljoen unieke bezoekers per dag. In 2009 waren dat er 300.000. Dat zijn mooie sprongen.’ Die lijn heeft vk.nl nog niet ingezet. ‘Maar’, zegt Franssen, ‘quality groeit altijd minder snel dan populair. Ik zie de mensen groeien, en ik zie de site groeien. Dat vind ik voldoende.’ Of hij dat binnenkort ook terug denkt te zien in de cijfers? ‘Welja, de optelsom van de unieke bezoekers per maand van de vier sites is nu 780.000. Dat cijfer moet zonder problemen snel naar een miljoen kunnen gaan. Tenzij de Nederlander online geen behoefte heeft aan eigen content. Dan hebben wij een enorme denkfout gemaakt. Dat zou betekenen dat ons vak online van weinig betekenis is en dan ga ik met een flinke illusie armer de deur uit.’

Bekijk meer van

De Persgroep
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.