data als kans

— woensdag 29 juni 2022, 13:37 | 1 reactie, praat mee

Wat journalisten kunnen leren van een showworstelaar

© Duco de Vries

In het wereldje van de soap die ‘professioneel worstelen’ heet, is de Amerikaan John Cena een van de aller grootsten ooit. Anderhalf decennium lang stond hij aan de top van de grootste worstelbond ter wereld. Een groot deel van de bezoekers van de sportgala’s-met-vooraf-vastgestelde-winnaars-en-verliezers kwamen voor hem. Of om hem te zien verliezen.

Maar zijn eerste optreden voor het grote publiek (afgelopen zaterdag exact twintig jaar geleden) ging helemaal niet zo soepel, aldus Cena in een terugblik op die ‘wedstrijd’. “Ik was alleen maar bezig met mijn ‘moves’ en of ze er wel goed uitzagen. Maar ik keek niet naar het publiek en wat zíj interessant vonden.” Het resultaat: na een paar minuten verloor het publiek de interesse in het optreden. En een paar maanden later kreeg Cena zelfs te horen dat hij op het hakblok lag: word beter of pak je biezen.

Wat de bewegingen in de worstelring betreft, werd Cena nooit de beste. Maar in luisteren naar de wensen van het publiek, daarin schitterde hij. En dat is iets waar de journalistiek nog wat van kan leren. Dankzij internet krijgen we meer dan ooit (semi-)live reacties van lezers en kijkers op ons werk, die ons met hun clicks en (vooral) hun reacties vertellen wat ze van ons willen zien. Toch wordt daar bij veel media nog altijd relatief weinig mee gedaan. Uitzonderingen als De Correspondent, NU.nl (met reactieplatform NUjij) en Pointer daargelaten.

Journalistiek moet – net als Cena leerde aan het begin van zijn carrière – meer dan nu draaien om wat het publiek wil. Die ivoren toren waarvan we soms beticht worden, moeten we nog veel vaker uit. De beste worstelwedstrijden zijn die waar het publiek uitvoerig in opgaat en bij wordt betrokken. Dat geldt – meen ik – voor journalistiek net zo.

Bekijk meer van

NUjij De Correspondent

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Ruud Rogier, 4 juli 2022, 08:44

Journalistiek moet meer schrijven over wat de lezer tot zich wil nemen ?
Maar daar hebben we toch de Libelle, Margriet, Donald
Duck enzovoort voor ? De taak van de journalistiek is toch zaken voor het voetlicht brengen te duiden voor een breed publiek. Gaan we nu de Journalistiek zien als een circustent ?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.