PersVeilig

— maandag 8 december 2008, 14:44 | 0 reacties, praat mee

Wat doe je?

Gastcolumnist Hella Hueck van Dutch Media Professionals is verslaggeefster bij RTL Nieuws

Het leek me iets voor mensen die écht niets beters te doen hebben, maar ik ben om. Ook ik zit nu op Twitter updates te geven over wat ik aan het doen ben. Twitteren is méér dan je vrienden melden dat je Jort Kelder in de P.C.Hooft ziet. Het is een serieuze nieuwsbron.

Laatste wijziging: 8 december 2008, 15:49

Dat ik overstag ben komt door twee studenten van de Hogeschool van Utrecht: Loek Essers en Peter van der Ploeg. Zij openden meteen na de aanslagen in Mumbai een live-blog waarbij ze ‘officiële’ nieuwsfeeds zoals CNN combineerden met ‘onofficiële’ bronnen zoals Twitter en Flickr. Bovendien gaven ze daarbij hun eigen visie op de gang van zaken.
Het resultaat is fascinerend: ALLES wat er te weten kán zijn over de aanslagen stroomt als een waterval over je scherm. Door de foto’s en persoonlijke berichten van Indiërs met intrigerende namen zoals ‘Vinu’ wordt de situatie nóg indringender. Rauw, fragmentarisch, uncut – je blijft hangen.


Niet journalistiek? Inderdaad – berichten worden klakkeloos overgenomen, checken is moeilijk. Jammer dan.  Zo snel mogelijk álle mogelijke informatie beschikbaar maken is belangrijker. Grote kans dat later in de tijd burgers in nieuwe reacties de onzin er weer uit filteren. Dus… nóg meer reden om te blijven hangen. 


De vraag voor nieuwsorganisaties is niet óf je dit moet gebruiken, maar hoe. Zo moet de gebruiker natuurlijk weten dat de informatie van Twitter komt. De consument leert gaandeweg wel welke waarde hij aan deze ‘burgernieuwsbronnen’ moet hechten.


Op ons weblog Rethinkingmedia.nl hebben we hier uitvoerig aandacht aan besteed, want deze ontwikkelingen krijgen invloed op onze manier van verslaggeven. De website is onderdeel van de Dutch Media Professionals – een LinkedIn groep die we dit jaar met vier mensen uit de media zijn gestart, en nu meer dan vierduizend leden heeft. We hebben net ons eerste event in Amsterdam achter de rug over de toekomst van nieuws. Met onze blog willen we veranderingen in de media signaleren en bediscussiëren.


What are YOU doing … met deze nieuwe sociale media? We horen het graag!
 

www.rethinkingmedia.nl
www.twitter.com, zoek op: #mumbai
www.coveritlive.com
www.linkedin.com

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.