Vuist tegen grote platforms: uitgevers willen gezamenlijk beheer uitgeversrecht
Diverse Nederlandse uitgevers en commerciële en publieke omroepen onderzoeken een gezamenlijk beheer van het uitgeversrecht. Op die manier kunnen zij zelf bepalen hoe nieuwscontent online wordt gedeeld, aldus een persbericht van twaalf organisaties. Het moet een vuist maken tegen - niet nader genoemde - derde partijen.
Dat betreft uiteraard grote Amerikaanse spelers als Facebook en Google. Eerder stuurden uitgevers over dit onderwerp al een brief aan informateur Hamer.
“Concreet betekent deze nieuwe wetgeving dat derde partijen zoals platforms, toestemming nodig hebben van de betrokken nieuwsmedia voor het gebruik van hun online nieuwscontent. In een aantal landen heeft deze wetgeving al tot concrete afspraken geleid. Het doel is om dit ook in Nederland te realiseren”, schrijven de organisaties.
Vrijwel alle Nederlandse media zijn in dit overleg vertegenwoordigd. De plannen zijn onderteken door BDUmedia, DPG Media, Erdee Media Groep, FD Mediagroep, Mediahuis, Nedag Uitgevers, NPO, NOS, ONE Business, RTL Nederland, Talpa Network en WPG Uitgevers.
Het is volgens deze partijen voor individuele organisaties niet altijd eenvoudig om tot “evenwichtige afspraken met de platforms” te komen. Het gezamenlijk beheren van hun uitgeefrecht moet dat eenvoudiger maken. De organisaties erkennen dat vanwege de complexiteit van het thema onderzoek naar zo’n centraal beheer de nodige tijd vraagt.
Het geduld was in Frankrijk gisteren op: na slepende onderhandelingen over hergebruik besloot de Franse mededingingsautoriteit Google een boete van een half miljard euro op te leggen.
Google moet verder uitgevers die bij de toezichthouder hebben geklaagd een onderbouwd vergoedingsaanbod doen, met een dwangsom van 900.000 euro per dag als dat over twee maanden nog niet is gebeurd.
Praat mee