VPRO maakt van huisstijlfilmpjes ‘dynamisch’ tv-kunstwerk

VPRO laat de komende jaren bekende en minder bekende vormgevers nieuwe idents ontwerpen: de beroemde (animatie)filmpjes rond het logo van de vrijzinnig protestanten dat na uitzending van ieder programma te zien is. Jaap Drupsteen (1942), grondlegger van dit genre bij de VPRO, maakte na 52 jaar een nieuwe. Maar onder meer ook Streetart Frankey (1977) stortte zich op de ident. De omroep wil zo een ‘dynamische’ kunstcollectie opbouwen.
Streetart Frankey (Frank de Ruwe) liet zich voor zijn ident (die maar 5 seconden mag duren) inspireren door de strips van Sjef van Oekel van Theo van den Boogaard en Wim T. Schippers, waarin ontregelende gebeurtenissen zich razendsnel opvolgen. ‘Het is mijn grafische vertaling van een situatie waarin in no-time een totale ravage ontstaat. Maar ondertussen vormt zich wel het VPRO-logo.’
Traditie
De VPRO heeft een lange traditie in uitgesproken vormgeving via deze enkele seconden durende filmpjes, met eronder meestal indringende muziek, die de huisstijl van de omroep bepaalt. Nieuw is dat de komende jaren verschillende Nederlandse kunstenaars hun visie op de VPRO zullen vertalen in een geheel eigen versie van deze miniatuurtjes.
Inmiddels hebben naast Streetart Frankey en Jaap Drupsteen ook Shertise Solano, Aisha Madu, Job, Joris & Marieke, Munir de Vries, Annegien Schilling, Maison the Faux, Zoro Feigl, Fiona Tan en Claudy Jongstra hun medewerking toegezegd.
Vanaf 29 augustus 2022 zijn de eerste vier nieuwe VPRO-idents op tv te zien van de hand van Jaap Drupsteen, Shertise Solano, Streetart Frankey en Aisha Madu.
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven eind oktober wordt een expositie gewijd aan de eerste acht werken.
Praat mee