website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

EC: voorstellen Europese ‘linkbelasting’ eind 2017 gereed

Lars Pasveer — Geplaatst in Innovatie op dinsdag 6 september 2016, 11:36

EC-commissaris Günther Oettinger (Digitale Economie) | Georges Boulougouris / Europese Unie

EC-commissaris Günther Oettinger (Digitale Economie) | Georges Boulougouris / Europese Unie

Nieuws

EU-commissaris Günther Oettinger verwacht dat zijn voorstellen voor exploitatie van online uitgaven en herziening van het Europese copyright eind 2017 in wetgeving omgezet kunnen worden. Uitgevers zijn blij met de plannen, die partijen als Google en Facebook laten betalen voor hergebruik. Tegenstanders noemen de plannen ambitieloos.

In een interview met dagblad Die Frankfurter Allgemeine (FAZ) verdedigt Oettinger zijn plannen, die het linken naar artikelen en overnemen van een kleine samenvatting wil belasten. Volgens Oettinger staat de creatieve sector voor hem voorop, niet de internetbedrijven die van hun werk profiteren.

De voorstellen creëren een vorm van naburige rechten op links, die uitgevers dan twintig jaar mogen exploiteren. Een groep euro-parlementariërs tekende al eind vorig jaar een petitie om deze eerste stap naar naburige rechten op verwijzingen uit de voorstellen te verwijderen.

“Het gaat alleen om internetpagina’s die van (kranten)uitgevers artikelen voor commerciële doeleinden gebruiken”, stelt Oettinger. Gewone gebruikers kunnen als vanouds verwijzen naar foto’s en artikelen of daaruit citeren, belooft de EU-commissaris.

Tegenstanders wijzen op mislukte pogingen tot ‘linkbelasting’ in Spanje - waar Google de nieuwsdienst ophief - en Duitsland, waar uitgevers hun verkeer zagen instorten toen Google hen uit de zoekresultaten en Google News haalde. In Duitsland gingen de uitgevers weer met Google om tafel en besloten dat verkeer naar de site ook waarde vertegenwoordigt.

Volgens Oettinger zijn de ervaringen in Spanje en Duitsland niet representatief. Bekijk de Europese Unie als totaal en je hebt een aantrekkelijke reclamemarkt van 510 miljoen mensen, stelt Oettinger. Wie daarop actief wil zijn, moet zich aan de Europese regels houden. In Spanje en Duitsland kon Google de uitgevers negeren, maar op Europees niveau gaat dat niet, aldus Oettinger.

Google stelt dat het uitgevers helemaal niet negeert, maar met honderden uitgevers uit heel Europa samenwerkt binnen het journalistieke fonds Digital News Initiative.

Tegenover FAZ zegt Oettinger verder dat het hem niet specifiek om Google te doen is, maar dat hergebruik op meerdere platformen plaatsvindt. Zo heeft Facebook met Instant Topics een eigen nieuwsfeed en op mobiele apparatuur gebruiken mensen apps die nieuws bundelen. “We willen de positie van uitgevers tegenover zulke nieuwe aanbieders verstevigen”, aldus Oettinger.

Meer bij Frankfurter Allgemeine

 

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Mag Inspiration Day