‘Niemand weet hoe de journalistiek er over vijf jaar uitziet’
"Zorg ervoor dat je niet overvallen wordt door technologische ontwikkelingen." Dit advies gaf Alastair Campbell, voormalig spindoctor van oud-premier Tony Blair tijdens het congres dat de NOS donderdag hield over de toekomst van de journalistiek. Ook koning Willem-Alexander was aanwezig.
Organisaties worden volgens Campbell nog altijd overvallen door technologische ontwikkelingen. Als voorbeeld geeft hij de videotheken die nauwelijks meer rond kunnen komen en de smartphone, die de samenleving compleet heeft veranderd. Dat schrijft de NOS in zijn samenvatting van het congres.
Wat er de komende tien jaar gaat gebeuren in de media, is volgens de sprekers niet te beantwoorden. Wel zijn er trends op komst. Trends die tech-experts en -journalisten al voorspellen, maar die nu ook bij het grote publiek concreet worden. Denk hierbij aan de rol van kunstmatige intelligentie, computers die zo slim worden, dat ze dingen juist kunnen voorspellen. “Over een paar jaar rijdt je auto je naar huis, gaat de huisdeur automatisch open, wordt de koffie gelijk gezet en begint de radio direct de juiste muziek te spelen”, zei Wired-journalist Jeremy White.
Op journalistiek gebied staat er ook een hoop te veranderen. Bas Boorsma is bij Cisco in Noord-Europa verantwoordelijk voor internet of everything (de afdeling die nadenkt hoe internet overal in geïntegreerd wordt). Volgens hem wordt rol van traditionele nieuwssites kleiner. ‘’Er zijn andere blogs, Wikipedia en andere sites die een grotere rol krijgen in het leven van consumenten. Waar tegelijkertijd in een toenemende mate behoefte aan is, is goede duiding. Ik lees bijvoorbeeld heel graag The Economist, waar ik echt een stuk wijzer word. Die behoefte zal alleen maar groter worden.”
Traditionele uitgevers hebben volgens Boorsma te lang gewacht. “De Volkskranten en de NRC’s van deze wereld zijn zeer beschermde organisaties. Ze moeten de markt opschudden. In 2020 zal 75 procent van de organisaties gedigitaliseerd zijn, maar bij slechts 30 procent van alle partijen zal het succesvol zijn. Van de grootste organisaties zal 40 procent zijn ‘wegge-uberd.”
Slimme horloges, zoals de Apple Watch, slaan nog niet direct aan, al verkeren smartwatches nog in de beginfase. Volgens Boorsma moet de journalistiek veel verwachten van virtual reality. “Dat is echt een belangrijke ontwikkeling. Je ziet dat de brillen (Google Glass) steeds betaalbaarder worden en daarmee bereikbaar voor de grote massa. Ik denk dat dat daar hele interessante dingen uit gaan voortkomen. Straks bekijk je het Achtuurjournaal via een virtual reality-bril en loop je rond in oorlogsgebied.”
Praat mee