Volkskrant eind maart over op tabloid
Eind volgende maand gaat de Volkskrant definitief over op het tabloidformaat. Het NCRV-programma Lunch! (Radio 1) citeert uit een interne mail die binnen de Volkskrant circuleert. Hoofdredacteur Pieter Broertjes noemt daarin 29 maart aanstaande als overgangsdatum. Van maandag tot en met vrijdag verschijnt de krant in het nieuwe formaat, waar in het weekend een mix van tabloid en Berliner wordt gebruikt. Het tweede katern van de krant werd al sinds april vorig jaar op tabloid-formaat gedrukt. "Uitstel met een paar weken had menigeen wat meer comfort gegeven maar had, in verband met de sluiting van de drukkerij in Rotterdam per 1 april, ook vervelende gevolgen gehad voor de broadsheetkrant. Daar zou ook niemand blij van zijn geworden", schrijft Broertjes.
Praat mee
2 reacties
Sent Wierda, freelancejournalist, 26 februari 2010, 10:01
Klunzig. Zo is het duidelijkst de beslissing van de Volkskrant te omschrijven.
Overgaan op tabloid past volgens de Volkskrant in een internationale en nationale trend. Dat is larie, want het is niet eenvoudig om ook maar één (betaalde) krant te noemen die geheel vrijwillig op tabloid is overgegaan. Gelukkig pakt het Nederlands Dagblad het beter aan door op Berliner over te stappen. de Volkskrant sukkelt een beetje mee met het Nederlands Dagblad door op zaterdag in Berliner te verschijnen. Maar waarom niet alle dagen Berliner? Want Berliner is wel de internationale trend.
Is Van Thillo niet bereid geld in een drukpers te investeren? Heeft Van Thillo zo weinig financieel vertrouwen in de Volkskrant?
Jan van Capel, 26 februari 2010, 16:34
Het is inderdaad doodzonde dat (om technische redenen) de krant niet op Berliner formaat kan verschijnen. Daarmee had de krant zich kunnen onderscheiden van de rest. Uit een peiling van de Volkskrant zelf blijkt dat rond twééderde deel van de mensen die reageren blij zijn met het kleinere formaat. Mooi. Minder hoopgevend is dat éénderde deel NIET blij is. Het zal ook mij benieuwen. Het lijkt me vreselijk die dagelijkse bijna onmogelijke keuze voor wat er op de voorpagina moet komen.