— donderdag 10 maart 2011, 10:30 | 0 reacties, praat mee

Voer voor strategen

In navolging van de vele Android tablets die op de Mobile World Congress in Barcelona zijn aangekondigd, heeft Apple zijn iPad 2 gepresenteerd. Beide mobiele grootmachten hebben bovendien onlangs hun abonneeservice uit de doeken gedaan voor digitale publicaties. De kaarten voor 2011 zijn daarmee geschud, uitgevers en redacties kunnen hun strategie voor dit jaar gaan bepalen.

Apple leidt nog steeds de karavaan. Zijn tabletmarktaandeel is enorm en dat blijft dit jaar zo. De nieuwe iPad is nog handzamer, blijft even scherp geprijsd en verschijnt eind maart, eerder dan de concurrentie. Het aanbod iPad apps stijgt zowel kwantitatief als kwalitatief (mooie nieuwkomer is de Vogue Cover Exclusive iPad app voor 79 cent.) Apple’s abonneeservice verzilvert die machtspositie. Uitgevers moeten 30 procent van de omzet afdragen en voelen zelfs Apple’s invloed op de prijsstelling van hun abonnementen. Ze mogen zelf abonnementen verkopen, mits die ook via hun app beschikbaar zijn voor dezelfde prijs of lager. Kortom: Apple dicteert.

Google loopt een jaar achter maar raakt op stoom. Zijn mobiele besturings¬systeem Android krijgt spoedig een eerste echte versie voor tablets, Honeycomb geheten. Hardwaremakers als Samsung, HTC, LG en Motorola kunnen niet wachten om een deel van de nieuwe markt te veroveren. Uitgevers worden bij Google bediend met One Pass, een betaalsysteem dat zowel lezers als uitgevers veel gemak belooft. Als klap op de vuurpijl vraagt Google uitgevers ‘slechts’ 10 procent commissie.

Kortom: Google faciliteert.

En dan is er nog de derde weg: de webapp. De website die zich voordoet als smartphone- of tabletapp en is opgemaakt voor touchscreens. Voordeel: je bent platformonafhankelijk en hoeft niemand commissie te betalen. Nadeel: je kunt niet profiteren van de niet te onderschatten marketing¬werking van de app stores. Waar wij bij Bright afgelopen jaar nog afzagen van deze HTML5-oplossing voor Bright Screenzine omdat die niet dezelfde gebruikservaring geeft, zijn inmiddels verbeteringen onderweg, zoals de javascript-engine in de browser op de iPhone en iPad. Google’s One Pass werkt bovendien niet alleen met echte apps, maar ook met websites en webapps.

Grote gevestigde uitgevers zou ik daarom aanraden in te zetten op zowel Apple als Google. De eerste heeft het mooiste platform en de meeste gebruikers, de tweede is goedkoper en houdt de deur open naar een platformonafhankelijke oplossing. Kleine uitgevers doen er slimmer aan voor een webapp te kiezen.

Voor nieuwkomers die alleen digitaal willen verschijnen is dit hét moment om te beginnen. De grote jongens doen voorzichtig terwijl het publiek snakt naar vernieuwing. Van die contentluwte kun je gebruik maken. Ik zou vervolgens voor de iPad kiezen, vanwege het grote publiek. En die 30 procent afdracht aan Apple dan? Ach, als je net begint is 70 procent van iets beter dan 100 procent van niets.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
is hoofdredacteur van Bright

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.