Voer voor makers
In mijn vorige column beschreef ik hoe voor tablets de kaarten voor dit jaar zijn geschud. Zowel Apple als Google hebben hun in-app abonneeservice uitgetekend en technische vorderingen maken het ontwikkelen van een webapp een steeds aantrekkelijker alternatief. Tijd voor makers te experimenteren.
Voor alle betrokkenen is het platform nog nieuw. Wat wel en niet werkt is nog zoeken. Eén ding is wel bekend: oude wijn in nieuwe zakken werkt niet. Althans, vooral niet voor magazines. Bij tabletapps van kranten stelt het publiek het nog wel op prijs dat ze dezelfde krant krijgen te zien als die op papier. Dat is vertrouwd. Helaas biedt nog niet elke krant de optie om de papieren editie op te zeggen. Bij tabletapps van magazines die een digitale ‘pdf-versie’ van het bestaande gedrukte blad aanbieden, is de animo onder het publiek opvallend lager. De dalende verkochte oplages eind vorig jaar wijzen erop dat het nieuwtje er vanaf is. Dat noopt tot vernieuwing.
Geëxperimenteerd wordt er volop, zowel met formats als de prijs. Popular Science bijvoorbeeld heeft Apple’s abonneeservice in gebruik genomen en schreef in zes weken tienduizend abonnees bij. (De papieren versie heeft 1,2 miljoen abonnees.) De Wall Street Journal gaat op de iPad juist voor het eerst losse nummers aanbieden à 1,99 dollar. Project Magazine van Richard Branson bracht zijn eerste drie edities uit voor 1,99 euro, de vierde is gesponsord door American Express en gratis te downloaden. IPad-krant The Daily van Rupert Murdoch is na veel publiciteit een half miljoen maal gedownload. 15 procent daarvan koopt de krant ook regelmatig vanuit de app. De markt is zo in beweging dat de New York Times zelfs besloot nog een poging te wagen om geld te vragen voor toegang tot hun website. Vlekkeloos gaat dat vooralsnog niet.
Inhoudelijk ben ik vooral gecharmeerd van de iPad apps Post en Vogue Cover Exclusive. De eerste is een magazine dat exclusief voor de iPad verschijnt en gewijd is aan kunst, film, mode en fotografie. Dat is ook te zien, Post staat vol met prachtig videomateriaal. De Amerikaanse Vogue op haar beurt heeft iets slims gedaan. Haar app biedt minimagazines aan rond de covergirl van de papieren editie. De eerste was met Lady Gaga en bestond uit een coverstory, alle coverfoto’s van Mario Testino, een behind the scenes verhaal en een audioverslag van op pad zijn met de popster. Slechts vier items maar de prijs is ook heel zacht: 79 cent. Over de tweede editie met Rihanna en fotografie van Annie Leibovitz heb ik niet lang hoeven nadenken. En dan is er ook nog een nieuwkomer in de categorie social magazines genaamd Zite. Zelfde idee als Flipboard behalve dat Zite belooft het nieuwsaanbod steeds beter te filteren voor je op basis van wat je eerder via de app hebt gelezen en ge-like-t.
Op het web duurde het circa vijf jaar tot het format van de weblog boven kwam drijven. Het web en de weblog waren een perfect match. Op de tablet zijn we nog op zoek. Het ideale format zal ergens tussen magazines, televisie, het web/social en games in liggen. Happy hunting!
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is hoofdredacteur van Bright
Praat mee