Kioskkakofonie
Er bestaan al zoveel kiosk apps dat ik er een mapje voor had aangemaakt op m’n iPad. De bekendste uit het buitenland zijn Zinio voor magazines en PressReader voor kranten. In Nederland was Audax er al vroeg bij op de iPad met de AKO app, begin september gevolgd door Sanoma’s Tijdschrift.nl app. Echt gebruiken doe ik ze geen van alle. (Dat is meestal ook de betekenis van een app-mapje aanmaken: echt afscheid wil je nog niet van die apps nemen maar je haalt ze in elk geval uit het zicht.) Waarom? Het is te veel gedoe voor te weinig wol. Elke kiosk app vraagt weer om een apart account en de aangeboden titels zijn nauwelijks verrijkt voor de iPad.
Met de komst van iOS 5, de jongste versie van de iPhone en iPad systeemsoftware, arriveerde ook de veelbesproken Newsstand app van Apple zelf. Newsstand is eigenlijk geen app maar een app-mapje (dat niet kan worden verwijderd) in de vorm van een tijdschriftenrek met daarin plek voor kranten- en magazine-apps. Er zit ook een knop in die je direct naar een speciale omgeving binnen de App Store leidt waar alle periodieken staan verzameld die hun app hebben aangepast voor Newsstand. Zo vind je er The New York Times, Wired, de Europese versie van The Daily (die het moeilijk heeft trouwens), het Zweedse Dagens Nyheter en de recent gelanceerde iPad-versie van The Guardian. Uit Nederland vind je er wel de Volkskrant en het AD, maar NRC Handelsblad en De Telegraaf zijn (nog?) afwezig.
De komst van Newsstand is lang onderwerp geweest van felle discussies tussen uitgevers en Apple. De uitgevers waren niet gediend van Apple’s bemoeienis en commissie. De kritiek lijkt wat verstomd nu blijkt dat diverse titels hun betaalde oplage met honderden (!) procenten hebben zien stijgen sinds de komst van Newsstand. Om een idee te geven: de iPad app van de New York Times werd de week voor de komst van Newsstand 27.000 keer gedownload, na de komst verzevenvoudigde dat aantal tot 189.000. (NB: Op de iPhone steeg het aantal downloads zelfs van 21.000 naar 1,8 miljoen per week.)
Het is nog te vroeg om Newsstand tot winnaar onder de kiosken uit te roepen. Eerst maar eens kijken hoe de ‘app’ het doet wanneer het nieuwtje eraf is. Maar toch, het Apple-effect ‘mooier en makkelijker’ laat zich wederom gelden. Ook ik zou het liefst zien dat alle periodieken die ik volg, zoals vrouwenblad Nrc.next, fijn geordend bij elkaar in die Newsstand komen te staan. Om losse nummers of abonnementen af te rekenen heb ik aan één account (mijn Apple-ID) voldoende. Mooier en makkelijker dus.
De echte winnaars op mijn iPad zijn echter nieuw¬komers als Flipboard, Zite en Instapaper. Flipboard gebruik ik als leesmap voor visuele sites en blogs, Zite als handige nieuwsfilter en Instapaper voor slow reading. Mooier, makkelijker en slimmer.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is hoofdredacteur van Bright
Praat mee