— maandag 27 juni 2016, 17:20 | 0 reacties, praat mee

VN definitief een maandblad

© Robin van Lonkhuijsen/ANP

Vrij Nederland wordt definitief een maandblad. Dat heeft de redactie de lezers laten weten. In het maandblad komen ‘verhalen waar we lang en hard aan hebben kunnen werken. Documentaires op papier, diepgravende onderzoeksjournalistiek, interviews die ver voorbij het oppervlakkige gesprek gaan en schitterend geschreven literaire reportages.’ Ook komen er jaarlijks zes gidsen, in navolging van de populaire Detective & Thrillergids.

Op internet wil VN de huidige site verder uitbouwen: ‘Maar u zult er (als u lid bent) naast de artikelen uit het maandblad ook andere langere interviews en reportages gaan vinden, essays en columns - kortom, een deel van het weekblad leeft voort op internet. Multimediaproducties zullen het aanbod gaandeweg gaan aanvullen. Onze journalisten zullen er met u in gesprek gaan. En u zult er bijzondere acties op gaan vinden waarmee we met u verder gaan denken over en bouwen aan de wereld die we voor ons zien.’

De discussie over de toekomst van het weekblad heeft geruime tijd geduurd. Eind vorig jaar werd de maandfrequentie aangekondigd samen met het vertrek van hoofdredacteur Frits van Exter, even later stond het weer ter discussie en stapte de vervanger van Van Exter op omdat hij geen toekomst meer voor zichzelf zag bij VN.

De veranderingen kosten niet alleen geld, maar ook banen. NRC Handelsblad meldt dat een derde van de journalistieke banen op de redactie verdwijnen: zes van de negentien redacteuren is vertrek aangezegd. Dat is volgens voorzitter Harry Lensink van de redactieraad wel minder dan in eerdere plannen en verder zouden de huidige plannen concreter zijn wat betreft online.

De mail aan de lezers:

Beste lezer,

We zijn er uit. Het heeft lang geduurd, we hebben veel onder elkaar en met onze lezers gepraat en dat heeft iets waardevols opgeleverd. We hebben de formule gevonden waarmee we kunnen gaan doen wat u van Vrij Nederland verwacht, waarmee we gaan bewijzen dat Vrij Nederland nog altijd zeer relevant voor u is. We hebben ook de vorm gevonden die daarbij past. Het is een vorm die volgens ons perfect aansluit op dit tijdperk, waarin de digitale wereld enorm aan kracht wint, maar ook het papier nog onvermoede kansen biedt voor prachtige journalistiek.

Dit gaan we vanaf komend najaar doen:

1. Vrij Nederland bekent kleur: we worden het journalistieke en opiniërende platform voor progressief Nederland. We gaan proberen u als liefhebber van mooie cultuur, kritisch volger van de politiek en betrokken deelnemer aan de maatschappij te helpen door deze ingewikkelde, enerverende tijden te navigeren. We gaan met onze prijswinnende journalisten op kritisch en diepgaand onderzoek uit, we gaan dagelijks het nieuws op onze eigen manier becommentariëren, we gaan vernieuwende ideeën aandragen voor een betere wereld en we gaan met u inzichten delen voor de uitdagingen van deze tijd. We gaan elkaar ontmoeten op papier, online en live tijdens discussies en debatten. Kortom, we worden hét podium voor mensen die insluiten in plaats van uitsluiten, mensen zoals u.

2. Op papier krijgt dit platform Vrij Nederland definitief de vorm van een maandblad. Dat is misschien toch nog even slikken: niet meer wekelijks de nieuwe VN in de bus. Veel lezers vertelden ons dat ze tijd tekort komen om hem nog elke week uit te lezen, dat hij regelmatig een knagend schuldgevoel veroorzaakte. Een maandblad (dik, dat wel, en mooi vormgegeven natuurlijk, met bijzondere fotografie zoals u van VN gewend bent) lost dat probleem op. Maar net zo belangrijk is dat wij er een kans in zien om u van iets unieks te voorzien: binnen het overweldigende media-aanbod kunnen wij ons in het maandblad VN onderscheiden met verhalen waar we lang en hard aan hebben kunnen werken. Documentaires op papier, diepgravende onderzoeksjournalistiek, interviews die ver voorbij het oppervlakkige gesprek gaan en schitterend geschreven literaire reportages. Naast natuurlijk de vertrouwde puzzel en bekende columnisten.

3. Online wordt Vrij Nederland de dagelijkse ontmoetingsplaats voor onze lezers. We zullen er, zoals we nu al doen, het nieuws blijven volgen met kritische, persoonlijke, humorvolle en geëngageerde blogs. Maar u zult er (als u lid bent) naast de artikelen uit het maandblad ook andere langere interviews en reportages gaan vinden, essays en columns - kortom, een deel van het weekblad leeft voort op internet. Multimediaproducties zullen het aanbod gaandeweg gaan aanvullen. Onze journalisten zullen er met u in gesprek gaan. En u zult er bijzondere acties op gaan vinden waarmee we met u verder gaan denken over en bouwen aan de wereld die we voor ons zien. Blijf vn.nl volgen voor alle ontwikkelingen de komende tijd: er is geld vrijgemaakt om er het komende jaar hard aan te gaan werken.

4. En dat is nog niet alles. Vanaf volgend jaar gaan we zes gidsen maken, in navolging van de populaire Detective & Thrillergids, de jaarlijkse bijlage die veel lezers door het grote aanbod aan spannende boeken loodst. Die gidsen zullen tussen de maandbladen door verschijnen en over verschillende culturele, politieke en maatschappelijke onderwerpen gaan. U gaat er binnenkort meer over horen.

We hebben uw geduld lang op de proef gesteld, maar wij menen dat dit uitgebreide plan voor een nieuw Vrij Nederland meer dan de moeite waard is. We hopen dat u meedoet.

Hartelijke groet,

De redactie

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.