Vlaamse stijgers
Yves Desmet is hoofdredacteur van De Morgen
Misschien, Nederlandse lezer, wordt mijn verhaal eentonig, maar ik kan er ook niets aan doen. Volgens de cijfers van het Centrum voor Informatie over Media (CIM) – dat is een grootschalig onderzoek naar mediagebruik bij een staal van liefst 10.000 Belgen, veel representatiever kan het niet – zijn de kwaliteitskranten in Vlaanderen er nog maar eens op vooruitgegaan. De Morgen met 4 procent, De Tijd met 6 procent en De Standaard met 1 procent. Het is het vijfde opeenvolgende jaar dat de drie titels stijgen in lezersaantal.
Dat kan eigenlijk helemaal niet.
Want als de ene titel stijgt, moet dat dan niet ten koste van de andere gaan? Zo hoort het toch? Nee dus, een markt met veel losse verkoop, stevige onderlinge concurrentie, met alerte redacties die bezig zijn met het nieuws en niet met hun eigen hobby’s, kan nog altijd een verschil maken.
Maar toch kan het eigenlijk niet.
Want heeft Bill Gates hemzelve nu al vijftien jaar geleden niet voorspeld dat de gedrukte krant het jaar 2010 niet zou halen, volledig overbodig gemaakt door het wereldwijde web? En hebben we hem niet allemaal geloofd, en zijn we niet als gekken beginnen investeren in een model waarbij we onze inhoud zo goed als gratis ter beschikking hebben gesteld van het publiek?
In Vlaanderen niet, nee. Natuurlijk hebben we onze websites, met telexnieuws en wat leuke stukken van de vorige dag, maar onze printkranten blijven wel veel meerwaarde leveren bovenop de elektronische versie. Ons lijkt dat logisch, want daar verdienen we tenslotte nog wat aan.
Kranten mogen dan de weinig vleiende omschrijving ‘dinosaurussen van de mediawereld’ opgekleefd gekregen hebben, maar de Vlaamse variant stelt het bijzonder goed,
dank u.
Yves Desmet,
hoofdredacteur van De Morgen
Praat mee